این پژوهش با هدف طراحی تلنگرهایی مبتنی بر اصول اقتصاد رفتاری و علوم روانشناسی به انجام رسیده است. بررسی اثر این تلنگر های ترکیبی بر میزان مصرف برق خانگی هدف دوم مطالعه است. تلنگرهای مختلفی که علاوه بر عنصر مقایسه اجتماعی، عناصری چون همدردی، داستان و هزینه فرصت را دربرمیگیرند. جامعه آماری مطالعه شامل 150 خانوار از دو محله ی شهر تهران (90 خانوار از محله سعادت آباد و 60 خانوار از محله خزانه) بوده است که به گروههای درمان و کنترل تقسیم شده اند. دادهها به صورت هفتگی، طی شش ماه (بهمن 1402-تیر 1403) قرائت و جمع آوری شده اند. نتایج حاکی از تأثیر قابلتوجه تلنگر های هزینه فرصت، در محله خزانه است. در حالی که تلنگرهای داستانی و مقایسه اجتماعی اثربخشی معناداری نداشتند. همچنین، تلنگرها درگروه کم مصرف (سعادت آباد) به طرز معناداری موثر نبودند. یافتهها بر اهمیت طراحی تلنگر شخصیسازی شده و توجه به ویژگیهای اجتماعی و فرهنگی محلهها تأکید دارد.
Abdpoor H, Varahrami V, Heydari K. Designing Nudges and Examining Their Effects on Household Electricity Consumption: A Case Study of Tehran. Quarterly Journal of Energy Policy and Planning Research 2025; 11 (1) : 3 URL: http://epprjournal.ir/article-1-1230-fa.html
عبدپور هانیه، ورهرامی ویدا، حیدری کیومرث. طراحی تلنگر و بررسی اثر آن بر مصرف برق خانگی: مطالعه موردی شهرتهران. فصلنامه پژوهش های سیاست گذاری وبرنامه ریزی انرژی. 1404; 11 (1) :58-98