تلاش برای ادامه رقابت در بازار جهانی انرژی، توان بسیاری از شرکتهای امروزی را به خود اختصاص داده است. اگرچه راهبردهای بهبود عملکرد بسیاری وجود دارد که میتوانند توسط یک سازمان اجرا شود، اما مشخص نیست چه راهبردهایی یا ترکیبی از آن ها در صورت وجود در بهبود عملکرد بیشتر مفید هستند. مدیریت راهبردها شامل فعالیتهایی است که توسعهی بلندمدت سازمان را ممکن میسازند و به مدیران برای تصمیمگیری در مورد اقدامات آینده کمک میکند. از طرفی باتوجه به همهگیری ویروس کرونا در جهان از ابتدای سال 2020 تاکنون، اتخاذ رویکردهای متناسب با شرایط بحرانی جهت سیاسگذاری کلان در بازارهای انرژی از اهمیت ویژهای برخوردار است. مقاله حاضر با هدف انتخاب راهبردهای بازار انرژی در شرایط بحرانی و با درنظرگرفتن مورد مطالعه صادرات گاز به کشور ترکیه، به بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای این بازار پرداخته است. در این راستا ابتدا نسبت به شناخت وضع موجود در شرکت ملی گاز ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گازی جهان پرداخته شده ونقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای این صنعت از نظر کارشناسان صنایع نفت وگاز استخراج شده است. سپس ضریب اهمیت و رتبه هریک از عوامل در ماتریس ارزیابی تعیین و بررسی شدهاند و نهایتاً بهترین راهبردها برای مواجه شدن با شرایط بحرانی پیشنهاد شده است. با توجه به نتایج بدست آمده راهبردهای تقویتی بالا ترین اولویت را در بین سایر راهبردها به خود اختصاص داد.