[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
شناسنامه نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمار نشریه::
مقالات آخرین شماره::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..

..
a2b851df84036a7
..
:: دوره 8، شماره 3 - ( 9-1401 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 40-1 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین راهبردهای توسعه بازار انرژی ایران در شرایط بحرانی با استفاده از رویکرد SWOT (مورد مطالعه: صادرات گاز به ترکیه)
وحید عزیزنژاد ، عالیه کاظمی*
دانشگاه تهران
چکیده:   (2307 مشاهده)
تلاش برای ادامه رقابت در بازار جهانی انرژی، توان بسیاری از شرکت‌های امروزی را به خود اختصاص داده است. اگرچه راهبردهای بهبود عملکرد بسیاری وجود دارد که می‌توانند توسط یک سازمان اجرا شود، اما مشخص نیست چه راهبردهایی یا ترکیبی از آن ها در صورت وجود در بهبود عملکرد بیشتر مفید هستند. مدیریت راهبردها شامل فعالیت‌هایی است که توسعه‌ی بلندمدت سازمان را ممکن می‌سازند و به مدیران برای تصمیم­گیری در مورد اقدامات آینده کمک می­کند. از طرفی باتوجه به همه­گیری ویروس کرونا در جهان از ابتدای سال 2020 تاکنون، اتخاذ رویکردهای متناسب با شرایط بحرانی جهت سیاسگذاری کلان در بازارهای انرژی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. مقاله حاضر با هدف انتخاب راهبردهای بازار انرژی در شرایط بحرانی و با درنظرگرفتن مورد مطالعه صادرات گاز به کشور ترکیه، به بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت­ها و تهدیدهای این بازار پرداخته است. در این راستا ابتدا نسبت به شناخت وضع موجود در شرکت ملی گاز ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گازی جهان پرداخته شده ونقاط قوت، ضعف، فرصت­ها و تهدیدهای این صنعت از نظر کارشناسان صنایع نفت وگاز استخراج شده است. سپس ضریب اهمیت و رتبه هریک از عوامل در ماتریس ارزیابی تعیین و بررسی شده­اند و نهایتاً بهترین راهبردها برای مواجه شدن با  شرایط بحرانی پیشنهاد شده است. با توجه به نتایج بدست آمده راهبردهای تقویتی بالا ترین اولویت را در بین سایر راهبردها به خود اختصاص داد.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: شناسایی راهبرد، شرایط بحرانی، بازارهای انرژی، صادرات گاز به ترکیه، اپیدمی جهانی
متن کامل [PDF 1427 kb]   (214 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/29 | پذیرش: 1401/8/30 | انتشار: 1401/10/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aziznejad V, Kazemi A. Identification of strategies for developing Iran's energy market in critical situations using the SWOT approach (Case study: gas exports to Turkey). Quarterly Journal of Energy Policy and Planning Research 2022; 8 (3) : 1
URL: http://epprjournal.ir/article-1-1025-fa.html

عزیزنژاد وحید، کاظمی عالیه. تعیین راهبردهای توسعه بازار انرژی ایران در شرایط بحرانی با استفاده از رویکرد SWOT (مورد مطالعه: صادرات گاز به ترکیه). فصلنامه پژوهش های سیاست گذاری وبرنامه ریزی انرژی. 1401; 8 (3) :1-40

URL: http://epprjournal.ir/article-1-1025-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( 9-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پژوهش های برنامه ریزی و سیاستگذاری انرژی Journal of Energy Planning And Policy Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4657