در سال های اخیر برای نخستین بار در کشور، فاز نخست طرح احداث پمپ بنزین های خطی به عنوان راهکاری برای کاهش صف وسایل نقلیه در مقابل جایگاه های عرضه سوخت در کلانشهر اصفهان، با توجه به کمبود فضاهای بزرگ و مناسب جهت احداث جایگاه سوخت جدید اجرا شده است. لذا ارزیابی جایگاه های سوخت خطی اجرا شده پیش از ورود به اجرای فاز دوم طرح و همچنین تسری این ایستگاه ها به سایر کلانشهرهای کشور به ویژه به لحاظ کیفی (ماتریس های سازگاری، مطلوبیت، ظرفیت و وابستگی) اهمیت فراوانی دارد. در این راستا در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و برای گردآوری داده ها از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است؛ ضمن اینکه برای تحلیل وضعیت جایگاه های عرضه سوخت خطی از ترکیب روش های فازی و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) بهره گرفته شده است. نتایج حاکی از آن است که به طور کلی 34 درصد از کل پمپ بنزین های خطی شهر اصفهان به لحاظ ارزیابی کیفی کاربری در وضعیت مکانی نسبتا نامناسب و 20 درصد از آنها در وضعیت متوسط قرار گرفته اند. پیشنهادات کلی این پژوهش، توجه به تامین زیرساخت های لازم برای احداث پمپ بنزین های خطی، رفع نقصان های جایگاه های خطی موجود و انجام مطالعات یکپارچه حمل و نقل و کاربری زمین پیش از اجرای فاز دوم پروژه می باشد.
Nooraie H, Rahimi A, Fatahian M. Qualitative Evaluation of the Landuse of Linear Fueling Stations in Isfahan Metropolis Based on the Combination of Fuzzy Logic and Analytic Hierarchy Process. Quarterly Journal of Energy Policy and Planning Research 2021; 7 (2) : 3 URL: http://epprjournal.ir/article-1-925-fa.html