تقریباً 34 درصد از مصرف انرژی کل کشور و 24 درصد از انتشار دی اکسیدکربن متعلق به بخش ساختمان است. استفاده از تکنولوژی های مرتبط با انرژی های تجدیدپذیر همچون صفحات فتوولتائیک و آبگرمکن های خورشیدی، با نتایج بسیار مثبت همچون کاهش مصرف انرژی در بلند مدت و ایجاد محیطی سالمتر و با کیفیت بهتر برای زندگی و کار، همراه است؛ اما موانع مختلف خصوصاً موانع رفتاری از بکارگیری آنها جلوگیری می کنند. در این پژوهش، به بررسی موانع و راهکارهای رفتاری موجود برای خرید صفحات فتوولتائیک و آبگرمکن های خورشیدی براساس نظر مصرف کنندگان، پرداخته شده است. برای تحقق این هدف از محتوای پرسشنامه تحقیق دیویدسون و دیگران استفاده شده است و 61 فروشنده از مغازه های میدان اول صادقیه تا میدان پونک تهران به این محتوا امتیاز داده اند. از مقیاس لیکرت هفت مرحله ای برای امتیازدهی استفاده شده است و بر اساس اندازه گیری پایایی همسانی درونی و تحلیل عاملی Q، موانع موجود تعیین شده اند. بر اساس فراوانی پاسخ دهندگان و محتواها، دیدگاه های مصرف کنندگان انرژی ساختمان، تعریف شده اندکه به آموزش، ایجاد انگیزه، تغییر سبک زندگی، اعتمادسازی و اطلاع رسانی در این زمینه اشاره دارند. یافته ها نشان داد افزایش آگاهی و تمایل افراد جامعه از طریق توسعه مفاد آموزشی، تبلیغات، اطلاع رسانی و حمایت دولت، باعث افزایش بکارگیری صفحات فتوولتائیک و آبگرمکن های خورشیدی در ساختمان ها می شود.
Kazemi M, Kazemi A. Energy consumers’ views on obstacles to using photovoltaic panels and solar water heaters in buildings. Quarterly Journal of Energy Policy and Planning Research 2024; 10 (1) : 1 URL: http://epprjournal.ir/article-1-1161-fa.html
کاظمی محمد، کاظمی عالیه. دیدگاه مصرفکنندگان انرژی در مورد موانع استفاده از صفحات فتوولتائیک و آبگرمکنهای خورشیدی در ساختمانها. فصلنامه پژوهش های سیاست گذاری وبرنامه ریزی انرژی. 1403; 10 (1) :1-31