[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
شناسنامه نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمار نشریه::
مقالات آخرین شماره::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..

..
a2b851df84036a7
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( 3-1402 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 130-95 برگشت به فهرست نسخه ها
تخمین اثر بازگشتی انتشار دی‌اکسید کربن در بخش حمل‌ونقل ایران مبتنی بر سناریوهای مختلف افزایش کارایی مصرف انرژی
محمد صیادی* ، فرزانه مرادی ، محمدرضا آریافر
دانشگاه خوارزمی تهران
چکیده:   (1111 مشاهده)
این تحقیق با تمرکز بر بخش حمل‌ونقل به برآورد اثر بازگشتی ناشی از بهبود کارایی انرژی (بنزین و گازوئیل) بر انتشار دی‌اکسید کربن از سال 1367 تا 1398 می پردازد. برای برآورد کشش‌های توابع تقاضا از یک تابع تقاضای ایده­آل (AIDS) و روش رگرسیون­های به ظاهر نامرتبط (SUR) استفاده شده است. در سناریوی افزایش معادل 20 درصد در کارایی انرژی، میزان اثر بازگشتی بنزین و گازوئیل کشور بین بازه 65 تا 73 درصد محاسبه شده است. به‌طور متوسط 68 درصد از ‌کاهش انتشار مورد انتظار (بالقوه) CO2 به دنبال بهبود 20 درصدی در کارایی انرژی (بنزین و گازوئیل) مجدداً بر اثر افزایش مصرف بیشتر بنزین و گازوئیل و افزایش انتشار دی‌اکسید کربن خنثی شده است. کاربرد مدل خودتوضیحی برداری با ضرایب متغیر در زمان (TVC-VAR) برای بررسی نحوه تأثیر متغیرهای توضیحی بر روی اثر بازگشتی نشان می‌دهد که ضرایب متغیرهای رشد شهرنشینی و رشد تعداد وسایط نقلیه در ناوگان در طی زمان مثبت و نوسانی بوده و تأثیر ضرایب متغیرهای قیمت حقیقی بنزین و قیمت حقیقی گازوئیل بر اثر بازگشتی در طی زمان منفی و نوسانی بوده است. کاهش قیمت حقیقی حامل‌های انرژی اثر بازگشتی را در طی زمان افزایش می‌دهد. تحلیل حساسیت نتایج نشان دهنده افزایش اثربخشی کارایی انرژی در نرخ‌های‌ بالاتر است.
 
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: اثر بازگشتی، کارایی انرژی، تابع تقاضای تقریباً ایده‌آل(AIDS)، انتشار دی‌اکسید کربن
متن کامل [PDF 1148 kb]   (208 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/17 | پذیرش: 1402/2/11 | انتشار: 1402/2/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sayadi M, Moradi F, Ariafat M R. Estimating the rebound effect of carbon dioxide emissions in Iran's transportation sector based on alternative efficiency energy scenarios. Quarterly Journal of Energy Policy and Planning Research 2023; 9 (1) : 4
URL: http://epprjournal.ir/article-1-1112-fa.html

صیادی محمد، مرادی فرزانه، آریافر محمدرضا. تخمین اثر بازگشتی انتشار دی‌اکسید کربن در بخش حمل‌ونقل ایران مبتنی بر سناریوهای مختلف افزایش کارایی مصرف انرژی. فصلنامه پژوهش های سیاست گذاری وبرنامه ریزی انرژی. 1402; 9 (1) :95-130

URL: http://epprjournal.ir/article-1-1112-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 3-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پژوهش های برنامه ریزی و سیاستگذاری انرژی Journal of Energy Planning And Policy Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4652