ارزیابی وضعیت رقابتپذیری و تأثیر قدرت بازاری بر قیمت برق: مطالعه موردی بازار عمدهفروشی برق ایران
|
رضا شیوا ، معصومه شهبازی* |
دانشگاه تهران |
|
چکیده: (2435 مشاهده) |
بررسی و شناخت وضعیت رقابت در بازار و عوامل مؤثر بر آن امکان تصمیمسازی و مدیریت تغییر ساختار آن را تسهیل مینماید. در همین راستا، هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی وضعیت رقابت در بازار عمدهفروشی برق بوده و سپس تأثیر قدرت بازاری بر قیمت عمدهفروشی برق مطالعه شدهاست. بدین منظور، از دادههای خام بازار عمده فروشی برق طی سالهای ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۶ استفاده شدهاست. نتایج حاکی از آن است که سهم بازاری نیروگاهها در بازار عمدهفروشی برق ایران چندان قابل توجه نبوده و شاخص هرفیندال-هیرشمن در بازه رقابتی قرارداشته است و همچنین این شاخص طی سالهای گذشته روندی کاهشی داشته است. نتایج همچنین نشان میدهند، علیرغم عدم وجود قدرت بازاری قابل توجه واحدهای نیروگاهی، قدرت بازاری تأثیر معناداری بر شاخص قیمت عمدهفروشی برق ایران دارد. براین پایه و در راستای دستیابی هرچه بیشتر به کارایی در بازار برق پیشنهاد شدهاست تا یک نهاد مستقل تنظیمگر مسئولیت نظارت بر این بازار را بر عهده داشته باشد. |
|
واژههای کلیدی: بازار برق، قدرت بازاری، شاخص هرفیندال-هیرشمن، رقابت |
|
متن کامل [PDF 858 kb]
(853 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/8/1 | پذیرش: 1399/3/6 | انتشار: 1399/3/10
|
|
|
|