[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( 3-1399 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 67-108 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی وضعیت رقابت‌پذیری و تأثیر قدرت بازاری بر قیمت برق: مطالعه موردی بازار عمده‌فروشی برق ایران
رضا شیوا، معصومه شهبازی
دانشگاه تهران
چکیده:   (87 مشاهده)
بررسی و شناخت وضعیت رقابت در بازار و عوامل مؤثر بر آن امکان تصمیم‌سازی و مدیریت تغییر ساختار آن را تسهیل می‌نماید. در همین راستا، هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی وضعیت رقابت در بازار عمده­فروشی برق  بوده و سپس تأثیر قدرت بازاری بر قیمت عمده­فروشی برق مطالعه شده‌است. بدین منظور، از داده­های خام بازار عمده فروشی برق طی سال‌های ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۶ استفاده شده‌است. نتایج حاکی از آن است که سهم بازاری نیروگاه‌ها در بازار عمده‌فروشی برق ایران چندان قابل توجه نبوده و شاخص هرفیندال-هیرشمن در بازه رقابتی قرارداشته است و همچنین این شاخص طی سال‌های گذشته روندی کاهشی داشته است. نتایج همچنین نشان می‌دهند، علیرغم عدم وجود قدرت بازاری قابل توجه واحدهای نیروگاهی، قدرت بازاری تأثیر معناداری بر شاخص قیمت عمده­فروشی برق ایران دارد. براین پایه و در راستای دستیابی هرچه بیشتر به کارایی در بازار برق پیشنهاد شده‌است تا یک نهاد مستقل تنظیم‌گر مسئولیت نظارت بر این بازار را بر عهده داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: بازار برق، قدرت بازاری، شاخص هرفیندال-هیرشمن، رقابت
متن کامل [PDF 858 kb]   (33 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/8/1 | پذیرش: 1399/3/6 | انتشار: 1399/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shiva R, Shahbazi M. Investigating the Competition Status and the Impact of Market Power on Electricity Price: Case of Iran's Wholesale Electricity Market. Quarterly Journal of Energy Policy and Planning Research. 2020; 6 (1) :67-108
URL: http://epprjournal.ir/article-1-714-fa.html

شیوا رضا، شهبازی معصومه. ارزیابی وضعیت رقابت‌پذیری و تأثیر قدرت بازاری بر قیمت برق: مطالعه موردی بازار عمده‌فروشی برق ایران. فصلنامه پژوهش های سیاست گذاری وبرنامه ریزی انرژی. 1399; 6 (1) :67-108

URL: http://epprjournal.ir/article-1-714-fa.html



دوره 6، شماره 1 - ( 3-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پژوهش های برنامه ریزی و سیاستگذاری انرژی Journal of Energy Planning And Policy Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4162