بررسی و شناخت وضعیت رقابت در بازار و عوامل مؤثر بر آن امکان تصمیمسازی و مدیریت تغییر ساختار آن را تسهیل مینماید. در همین راستا، هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی وضعیت رقابت در بازار عمدهفروشی برق بوده و سپس تأثیر قدرت بازاری بر قیمت عمدهفروشی برق مطالعه شدهاست. بدین منظور، از دادههای خام بازار عمده فروشی برق طی سالهای ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۶ استفاده شدهاست. نتایج حاکی از آن است که سهم بازاری نیروگاهها در بازار عمدهفروشی برق ایران چندان قابل توجه نبوده و شاخص هرفیندال-هیرشمن در بازه رقابتی قرارداشته است و همچنین این شاخص طی سالهای گذشته روندی کاهشی داشته است. نتایج همچنین نشان میدهند، علیرغم عدم وجود قدرت بازاری قابل توجه واحدهای نیروگاهی، قدرت بازاری تأثیر معناداری بر شاخص قیمت عمدهفروشی برق ایران دارد. براین پایه و در راستای دستیابی هرچه بیشتر به کارایی در بازار برق پیشنهاد شدهاست تا یک نهاد مستقل تنظیمگر مسئولیت نظارت بر این بازار را بر عهده داشته باشد.
Shiva R, Shahbazi M. Investigating the Competition Status and the Impact of Market Power on Electricity Price: Case of Iran's Wholesale Electricity Market. Quarterly Journal of Energy Policy and Planning Research 2020; 6 (1) :67-108 URL: http://epprjournal.ir/article-1-714-fa.html
شیوا رضا، شهبازی معصومه. ارزیابی وضعیت رقابتپذیری و تأثیر قدرت بازاری بر قیمت برق: مطالعه موردی بازار عمدهفروشی برق ایران. فصلنامه پژوهش های سیاست گذاری وبرنامه ریزی انرژی. 1399; 6 (1) :67-108