[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 4 - ( 9-1398 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 115-139 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی مدل سبک تعاملی شرکت های مادر و شرکت‌های زیرمجموعه: مطالعه موردی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران
ابراهیم رئیسی سرکندیز، صادق عابدی، رضا احتشام راثی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
چکیده:   (178 مشاهده)
استراتژی در سطح شرکت­های چند رشته­ای یا همان "استراتژی مادری" موضوعی است که اخیراً در حوزه برنامه­ریزی استراتژیک مورد توجه زیادی قرار گرفته است. با توجه به اینکه شرکت­های چند رشته­ای دارای زیرمجموعه­های مختلفی می­باشند که در فضاهای گوناگون فعالیت می­نمایند و با شرایط محیطی مختلفی روبرو می­باشند، پس نمی­توان برای همه­ی این شرکت­ها از رویـکرد استراتژی یکسانی استفاده نمود. هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل بهینه سبک تعامل سازمان های مادر با زیرمجموعه ها به منظور بهبود عملکرد و ارزش آفرینی می باشد. در این پژوهش پس از استخراج متغیرهای تصمیم گیری اولیه، با بهره گیری از گروه خبرگان در یک شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با کسب وکارهای مختلف با استفاده از روش دلفی فازی، متغیرهای نهایی انتخاب گردید. این گروه خبره شامل افراد صاحب نظر در مدیریت استراتژی  می باشند. متغیرهای نهایی  ورودی شامل دو متغیر عملکرد سازمانی و دوره عمر شرکت های تابعه و خروجی مدل شامل سه استراتژی ارزش آفرینی شامل برنامه ریزی استراتژیک، کنترل استراتژیک و کنترل مالی می باشد. پس از استخراج متغیرهای تصمیم گیری، با بهره گیری از مدل سازی سیستم خبره فازی، مدل تصمیم گیری سه  سطحی طراحی و اعتبارسنجی گردید.
واژه‌های کلیدی: ارزش آفرینی، شرکت های مادر، مدل سازی، سیستم خبره فازی
متن کامل [PDF 754 kb]   (57 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/3/27 | پذیرش: 1398/7/28 | انتشار: 1398/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raesis E, Abedi S, Ehtesham Rasi R. Designing Interaction Style Between Holding Companies and Their Subsidiaries: Case of Iranian Gas Engineering and Development Company. Quarterly Journal of Energy Policy and Planning Research. 2019; 5 (4) :115-139
URL: http://epprjournal.ir/article-1-650-fa.html

رئیسی سرکندیز ابراهیم، عابدی صادق، احتشام راثی رضا. طراحی مدل سبک تعاملی شرکت های مادر و شرکت‌های زیرمجموعه: مطالعه موردی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران. فصلنامه پژوهش های سیاست گذاری وبرنامه ریزی انرژی. 1398; 5 (4) :115-139

URL: http://epprjournal.ir/article-1-650-fa.html



دوره 5، شماره 4 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پژوهش های برنامه ریزی و سیاستگذاری انرژی Journal of Energy Planning And Policy Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4162