[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 4 - ( 11-1399 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 45-7 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی نظام جبران خدمات کارکنان در صنعت آب و برق
سجاد احدزاده*، کرم اله دانشفرد، غلامرضا معمارزاده طهران
دانشگاه آزاد اسلامی- واحد علوم و تحقیقات
چکیده:   (2543 مشاهده)
با توجه به ماهیت وظایف و اهمیت و حساسیت ماموریت‌های وزارت نیرو ، ضرورت دارد که نظام جبران خدمات کارکنان از کارآمدی مناسبی برخوردار باشد تا بتواند ضمن ایجاد انگیزه در نیروی انسانی، زمینه عملکرد مناسب دستگاه را فراهم کند. هدف از انجام این تحقیق، طراحی الگوی نظام جبران­ خدمات در وزارت نیرو می باشد. تحقیق از نوع تحقیقات توسعه ای- کاربردی و دارای پارادایم تفسیرگرایی می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از روش­های تحلیل تم و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. تحلیل تم به منظور شناسایی ابعاد و مولفه ها و طراحی الگوی نظام جبران خدمات با نظرخواهی از خبرگان از طریق مصاحبه­های نیمه ساختاریافته انجام گرفته است. براساس نتایج تحلیل تم، نظام جبران خدمات 6 بعد اصلی شامل حق شغل، حق شاغل، فوق­العاده خاص، پاداش عملکرد، جایزه و رفاه و همچنین 18 مولفه شامل کار با داده، ابزار و افراد، مشاغل و کارکنان کلیدی، ، حساسیت سازمانی، مناطق جغرافیایی خاص، مدرک تحصیلی، سابقه خدمت، عملکرد فردی، سازمانی و استراتژیک، خدمات شایسته و برجسته، رفاه شغلی، مادی و اجتماعی دارد. در گام بعد، تحلیل عاملی تاییدی به منظور اعتبارسنجی الگوی طراحی شده با ابزار پرسشنامه و نظرخواهی از 384 نفر از مدیران و کارشناسان منابع انسانی انجام گرفته است. نتایج گویای تایید ساختار عاملی الگوی طراحی شده می باشد. الگوی تحقیق با ارائه یک الگوی کاربردی، ضمن داشتن کارآیی مناسب در ‏وزارت نیرو، بین پرداخت‌های ثابت و انگیزشی توازن ایجاد کرده است و ضعف­های نظام پرداخت قانون مدیریت خدمات کشوری را پوشش می دهد.
واژه‌های کلیدی: مدیریت منابع انسانی، نظام جبران خدمات، وزارت نیرو، تحلیل تم
متن کامل [PDF 857 kb]   (1887 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/8/26 | پذیرش: 1399/10/25 | انتشار: 1399/11/30
فهرست منابع
1. رفرنس های متنی مثل خروجی کراس رف را در اینجا وارد کرده و تایید کنید ------------- آقابابایی دهاقانی، ز.، معمارزاده طهران، غ.، و نیکجو، ع.)1391). "عوامل سازمانی موثر بر جبران خدمات پزشکان متخصص شاغل در بیمارستان های دولتی شهر تهران". فرایند مدیریت و توسعه، (1)87،صفحه 133تا صفحه 157.
2. باقرزاده خداشهری، ر.، و سپه وند، م. (1398). "حساسیت سیاسی و جبران خدمت مدیران ارشد". فصلنامه مدیریت دولتی، (11)3، از صفحه431 تا صفحه454.
3. توکلی نیا، ج.، مسلمی، آ.، فیرزوی، ا.، و بندانی، س. (1394). ت"حلیلی بر پراکنش جمعیت و توزیع خدمات شهری بر پایه عدالت فضایی (مطالعه موردی: شهر اردبیل)". پژوهش های جغرافیایی برنامه ریزی شهری، 3(3)،از صفحه 285تا صفحه308.
4. تیموری، ه.، شاهین، آ.، شائمی برزکی، ع.، و کریمی، ع. (1397). "الگوی نظام جبران خدمات شایسته محور کارکنان". فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، (90)27، از صفحه 115 صفحه 140.
5. حیدری، م.، سلاجقه، س.، پورکیانی، م.، صیادی، س.، و امیری، ا. (1399). "ارائه مدل جبران خدمات مادی و غیرمادی با رویکرد بهره وری نیروی انسانی". مجله مدیریت توسعه و تحول، (40)12، از صفحه 65 تا صفحه71.
6. شهلایی، ن. (1396). "تبیین اصول پایه ای و ارزشی نظام حقوق و مزایای نیرو های مسلح ج .ا . ایران". فصلنامه راهبرد دفاعی، (57)15، از صفحه 67تا صفحه103.
7. قلی پور ،آرین(1398). استاندارد 34000 تعالی منابع انسانی در عمل (مدیریت منابع انسانی پیشرفته). تهران:انتشارات مهربان نشر.
8. قلی پور، آ.، و آغاز، ع. (1395). مدیریت منابع انسانی پیشرفته2: سیستم حقوق و مزایا. چاپ 1، تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
9. کشاورز، ف. (1395). "بررسی نظام پرداخت حقوق ومزایا در بخش عمومی با تاکید ویژه بر پدیده حقوق های نجومی". کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین علوم انسانی در قرن 21، رشت، ایران، 8 اسفند 1395.
10. لطیفیان، ا.، و اولیایی، ن. (1396). "الگوی ایرانی اسلامی پرداخت دستمزد عادلانه و رفع تبعیض در سازمان ها". ششمین کنفرانس الگوی اسلامی پیشرفت. تهران، ایران، 14-13 ادریبهشت 1396.
11. مالکی، م.، فقیهی، ا.، و میرسپاسی، ن. (1398). "نارسایی های نظام جبران خدمت کارکنان در بخش دولتی ایران". فصلنامه علوم مدیریت ایران، (84)14، از صفحه 1تا صفحه 29.
12. مالکی، م.، طهرانی، م.، و شکوهی، ا. (1394). "نظام جبران خدمات کارکنان"، چاپ 1، تهران: انتشارات مرکز پژوهش های مجلس.
13. مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی.(1397). بررسی لایحه بودجه سال 1397 کل کشور، تحلیلی بر اعتبارات جبران خدمات کارکنان و رفاه اجتماعی، شماره مسلسل 15464.
14. معمارزاده طهران، غ.، و مبینی، م. (1394). "آینده پژوهی سازمان های دولتی ایران متناسب با الزامات اقتصاد مقاومتی". فصلنامه سیاست های راهبردی و کلان، (15)4، از صفحه1 تا صفحه32.
15. نعمتی، س.، خائف الهی، ا.، و مومنی، ن.(1392). "طراحی نظام جبران خدمات در سازمان های دانش بنیان با رویکرد مدل سازی ساختاری-تفسیری". پژوهش های مدیریت منابع انسانی، (2)3،از صفحه 131تا صفحه151.
16. Abbott, J. and De Cieri, H. (2008). "Influences on the provision of work-life benefits: Management and employee perspectives". Journal of Management and Organization, vol. ,14(3),PP.303-322. [DOI:10.5172/jmo.837.14.3.303]
17. Anderson, M. C., Banker, R. D. and Ravindran, S. (2000)."Executive compensation in the information technology industry". Management Science, 46(4), PP.530-547. [DOI:10.1287/mnsc.46.4.530.12055]
18. Balkin, D. B. and Bannister, B. D. (1993)."Explaining pay forms for strategic employee groups in organizations: A resource dependence perspective". Journal of Occupational and Organizational Psychology, 66(2), PP.139-151. [DOI:10.1111/j.2044-8325.1993.tb00523.x]
19. Balkin, D. B. and Gomez-Mejia, L. R. (1987)."Toward a contingency theory of compensation strategy". Strategic Management Journal, 8(2), PP.169-182. [DOI:10.1002/smj.4250080207]
20. Bloom, M. and Milkovich, G. T. (1998)."Relationships among risk, incentive pay, and organizational". performance. Academy of Management Journal, 41(3), 283-297. [DOI:10.5465/256908]
21. Boyd, B. K. and Salamin, A. (2001)."Strategic reward systems: A contingency model of pay system design". Strategic Management Journal, 22(8), PP. 777-792. [DOI:10.1002/smj.170]
22. Budhwar, P., Pereira, V., Mellahi, K. & Singh, S. (2019). "The state of HRM in the Middle East: Challenges and future research agenda", Asia Pac J Manag. Available at: https://doi.org/10.1007/s10490-018-9587-7 [DOI:10.1007/s10490-018-9587-7.]
23. Burke, L. A. and Hsieh, C. (2006)."Optimizing fixed and variable compensation costs for employee productivity".International Journal of Productivity and Performance Management,55( ½), PP.155-162. [DOI:10.1108/17410400610641726]
24. Carmine, B. & William, C. R. (2014). "Performance Management in Local Government: The Application of System Dynamics to Promote Data Use". International Journal of Public Adminstration, 37, PP. 945-654 [DOI:10.1080/01900692.2014.944990]
25. China Public Service Medal is national recognition of outstanding public service . public sector employees of the Commonwealth, state, territory and local governments.(2020).
26. Cobb, J. A. (2016). "How firms shape income inequality: Stakeholder power, executive decision-making, and the structuring of employment relationships". Academy of Management Review, 41, PP. 324-348. [DOI:10.5465/amr.2013.0451]
27. Conlon, E. J. and Parks, J. M. (1990)."Effects of monitoring and tradition on compensation arrangements: An experiment with principal-agent dyads". Academy of Management Journal, 33(3), PP.603-622. [DOI:10.2307/256583]
28. Darmon, R. Y. (1982). "Compensation plans that link management and salesman's objectives". Industrial Marketing Management, 11(2), 151-163. [DOI:10.1016/0019-8501(82)90010-4]
29. Datta, S. K., Nugent, J. B. and Tishler, A. (2004)."Contractual mix between cash and kind wages of casual workers in an agrarian economy". Review of Development Economics,. 8(4), PP.521-540. [DOI:10.1111/j.1467-9361.2004.00250.x]
30. Demougin, D. and Fluet, C. (2001)."Monitoring versus incentives".European Economic Review, 45(9), 1741-1764. [DOI:10.1016/S0014-2921(00)00051-9]
31. Department of Administrative Reforms and Public Grievances Ministry of Personnel ,Public Grievances& Pensions Government of India.(2017). scheme for prime minister's awards for excellence in public administration.
32. Dibie, R., Edoho, F., & Dibie, J. (2015). "Analysis of capacity building and economic growth in sub-saharan Africa". International Journal of Business and Social Science, 6(12), PP. 1-25.
33. Eisenhardt, K. M. (1988)."Agency - and institutional - theory explanations: The case of retail sales compensation". Academy of Management Review, 31, PP.1153-1166. [DOI:10.2307/256457]
34. Elvira, M. M. (2001)."Pay me now or pay me later: Analyzing the relationship between bonus and promotion incentives".Work and Occupations.28(3), PP. 346-370. [DOI:10.1177/0730888401028003005]
35. Festing, M., Eidems, J. and Royer, S. (2007)."Strategic issues and local constraints in transnational compensation strategies: An analysis of cultural, institutional and political influences".European Management Journal, 25(2), PP. 118-131. [DOI:10.1016/j.emj.2007.01.001]
36. Francisco. J.S., Leitão. J. P., Corrêa D.S., Cristina L. U. (2016)." Strategic Compensation as a Factor of Attraction for Students Graduating in Business Administration: A Brazilian Case". Journal of Human Resource and Sustainability Studies, 4. pp.162-175 [DOI:10.4236/jhrss.2016.43018]
37. Gerhart, B. and Milkovich, G. T. (1990)."Organizational differences in managerial compensation and financial performance". Academy of Management Journal, 33(4), PP.663-691. [DOI:10.5465/256286]
38. Gerhart, B. and Trevor, C. O. (1996)."Employment variability under different managerial compensation systems".Academy of Management Journal, 39(6), PP. 1692-1712. [DOI:10.5465/257075]
39. Goby, V. P., Nickerson, C., & David, E. (2015). "Interpersonal communication and diversity climate: Promoting workforce localization in the UAE". International Journal of Organizational Analysis, 23(3), PP.364-377. [DOI:10.1108/IJOA-09-2014-0796]
40. Gomez-Mejia, L. R. (1992)."Structure and process of diversification, compensation strategy, and firm performance".Strategic Management Journal, 13(5), 381-397. [DOI:10.1002/smj.4250130506]
41. Gomez-Mejia, L. R. and Balkin, D. B. (1989)."Effectiveness of individual and aggregate compensation strategies". Industrial Relations, 28(3), PP. 431-445. [DOI:10.1111/j.1468-232X.1989.tb00736.x]
42. Gomez-Mejia, L. R., Tosi, H. and Hinkin, T. (1987)."Managerial control, performance, and executive compensation". Academy of Management Journal,30(1), , PP. 51-70. [DOI:10.2307/255895]
43. Government of India ministry of home affairs, press note, North Block, New Delhi-1Dated the 25thJanuary, (2020) available at: https://www.mha.gov.in/media/awards-medals.
44. Hernandez,.R.G. (2015)."Approaches to variable pay systems". phd Thesis universitat de barcelona
45. Huselid, M.A. & Becker, B.E. (2011). "Bridging Micro and Macro Domains: Workforce Differentiation and Strategic." Human Resource Management. Journal of Management, 37(2), 421-428 [DOI:10.1177/0149206310373400]
46. Huselid, M.A., Beatty, R.W. & Becker, B.E. (2005). A players" or "A Positions? The strategic logic of workforce management. Harvard Business Review
47. Ippolito, R. A. (1987)."Why federal workers don't quit". The Journal of Human Resources, 22(2), PP.281-299. [DOI:10.2307/145906]
48. Ittner, C. D., Larcker, D. F. and Pizzini, M. (2007)."Performance-based compensation in member-owned firms: An examination of medical group practices".Journal of Accounting and Economics, 44(3), PP. 300-327. [DOI:10.1016/j.jacceco.2007.05.001]
49. Ivana, N.B., Maja, K. & Lovorka,G. (2019). "The role of individual variable pay in a collectivistic culture society: an evaluation economic". RESEARCH-EKONOMSKA ISTRA_ZIVANJA, 32(1), 1352-1372. [DOI:10.1080/1331677X.2018.1559073]
50. Kahya, E. (2019). "A wage scheme based on job and performance evaluations". Journal of Industrial Engineering, 30(3), PP.187-203.
51. Katerina,V.S & Kolackova,g. (2013). "Identification of employee performance appraisal". Journal of competitiveness. Methods in agricultural organizations, 5(2), 20-36 [DOI:10.7441/joc.2013.02.02]
52. Kuhn, K. M. and Yockey, M. D. (2003)."Variable pay as a risky choice: Determinants of the relative attractiveness of incentive plans. Organizational" Behavior and Human Decision Processes,90(2), PP. 323-341. [DOI:10.1016/S0749-5978(02)00526-5]
53. Mabaso, C. (2018). "Impact of compensation and benefits on job satisfaction". Journal of business management,11(2). PP.118-140. [DOI:10.3923/rjbm.2017.80.90]
54. Manne, H. (2009). Enterpreneurship, Compensation and Corporation. Second Annual Research Symposiom in Economics and Low of the Entrepreneur.
55. Milcovich, G. & J. Newman. (2008). compensation management.mcgraw-hill Ryerson,limited.
56. Miller, J. S., Hom, P. W. and Gomez-Mejia, L. R. (2001)."The high cost of low wages: Does Maquiladora compensation reduce turnover?". Journal of International Business Studies, 32(3), PP.585-595. [DOI:10.1057/palgrave.jibs.8490986]
57. Morel, N., Touzet, C. & Zemmour, M. (2018) "From the Hidden Welfare State to the Hidden Part of Welfare State Reform: Analyzing the Uses and Effects of Fiscal Welfare in France". Social Policy & Administration, 53(1). PP. 34-48. [DOI:10.1111/spol.12416]
58. Namazie, P., & Pahlavnejad, A. M. (2016). Human resource management in Iran. In P. Budhwar, & K. Mellahi (Eds.). Handbook of human resource management in the Middle East: 161-179. Cheltenham: Edward Elgar. [DOI:10.4337/9781784719524.00018]
59. Olsen, J.E. (2015), "Social values and individual values in reward allocation preferences. Cross Cultural Management" An International Journal, 22(2), PP.187-200. [DOI:10.1108/CCM-09-2013-0130]
60. Padayachee, K.M. (2017). A Total Rewards Framework for the Attraction and Retention of the Youthis my own work. Phd THESIS UNIVERSITY OF SOUTH AFRICA.
61. Pappas, J. M. and Flaherty, K. E. (2006)."The moderating role of individual-difference variables in compensation research".Journal of Managerial Psychology, 21(1), PP.19-35. [DOI:10.1108/02683940610643198]
62. Peiffer-Smadja, N., Lucet, J.C., Bendjelloul, G., Bouadma, L., Gerard, S., Choquet, C., Jacques, S., Khalil, A., Maisani, P., Casalino, E., Descamps, D., Timsit, J., Yazdanpanah, Y. & Lescure, F. (2020). "Challenges and issues about organizing a hospital to respond to theCOVID-19 outbreak: experience from a French reference center". Clinical Microbiology and Infection, 26, PP.669-672. [DOI:10.1016/j.cmi.2020.04.002]
63. Pynes, J. E. (2016). "Merit Pay and Pay-for-Performance". Encyclopedia of Public Administration and Public Policy, 20(3), PP.35-49.
64. Roth, K. and O'Donnell, S. (1996).Foreign subsidiary compensation strategy: An agency theory perspective.Academy of Management Journal, 39. PP. 678-703. [DOI:10.5465/256659]
65. Segalla, M., Rouzies, D., Besson, M. and Weitz, B. A. (2006)."A cross-national investigation of incentive sales compensation". International Journal of Research in Marketing, 23(4), PP. 419-433. [DOI:10.1016/j.ijresmar.2006.10.003]
66. Shaw, J. D. (2014). "Pay dispersion". Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 1, 521-544. [DOI:10.1146/annurev-orgpsych-031413-091253]
67. Sinfield, C. (2016). Tax benefits and their impact on the social division of welfare, Paper presented at the "Fiscal welfare in Europe" workshop, Sciences po, Paris, May 26-27.
68. Stroh, L. K., Brett, J. M., Baumann, J. P. and Reilly, A. H. (1996)."Agency theory and variable pay compensation strategies". Academy of Management Journal,39(3), PP. 751-767. [DOI:10.2307/256663]
69. Tae-Youn, P., Seongsu, A., Kim, B. & Li-Kuo, S. (2017)." Fair pay dispersion: A regulatory focus theory view". Organizational Behavior and Human Decision Processes, 142, PP. 1-11. [DOI:10.1016/j.obhdp.2017.07.003]
70. Tosi, H. L. and Greckhamer, T. (2004)."Culture and CEO compensation". Organization Science, 15(6), 657-670. [DOI:10.1287/orsc.1040.0099]
71. Towers, Watson., (2012). Total rewards strategies for the 21st century. Towers Watson. [online]. Available at: http//www.towerswatson.com. [Accessed 20 October 2014].
72. Tremblay, M. and Chenevert, D. (2005)."The effectiveness of compensation strategies in international technology intensive firms". International Journal of Technology Management, 31(3/4), PP. 222-239. [DOI:10.1504/IJTM.2005.006632]
73. Tremblay, M., Cote, J. and Balkin, D. B. (2003)."Explaining sales pay strategy using agency, transaction cost and resource dependence theories". The Journal of Management Studies, 40(7), PP.1651-1682 [DOI:10.1111/1467-6486.00395]
74. Umanath, N. S., Ray, M. R. and Campbell, T. L. (1996)."The effect of uncertainty and information asymmetry on the structure of compensation contracts: A test of competing models".Management Science, 42(6), PP. 868-874. [DOI:10.1287/mnsc.42.6.868]
75. United States Government Accountability Office (GAO). (2014). Key Compensation Elements Should Be Reviewed to Address Costs and Sustainability, Report to Congressional Requesters. GAO-14-546.
76. Van der Stede, W. A. (2003)."The effect of national culture on management control and incentive system design in multi-business firms: Evidence of intracorporate isomorphism".European Accounting Review, 12(2) PP., 263-285. [DOI:10.1080/0963818022000009859]
77. Werner, S. and Tosi, H. L. (1995)."Other people's money: The effect of ownership on compensation strategy and managerial pay".Academy of Management Journal, 38(6), PP.1672-1691. [DOI:10.2307/256849]
78. WorldatWork., (2015). Total Rewards Concept and Model. Rewards. [online]. Available at: http//www.worldatwork.org. [Accessed 24 June 2016].
79. Yanadori, Y. and Marler, J. H. (2006). "Compensation strategy: does business strategy influence compensation in high-technology firms?". Strategic Management Journal, 27(6), PP. 559-570. [DOI:10.1002/smj.521]
80. Yazdani, M., Mohebbi, S., Bagheri, M., Ranjbar, M.H. (2020) ." A Comparative Study of Talent Management Models: Lessons for Iran's Human Resources System". Iranian Journal of Comparative Education, 3(1), PP. 609-623.
81. Zingheim, P.K. and Schuster, J.R., (2000). Pay people right!: Breakthrough reward strategies to create great companies. San Francisco: Jossey-Bass Publishers
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahadzadeh S, DaneshFard K A, Memarzadeh G. Designing a Model of Employees' Compensation for The Ministry of Energy. Quarterly Journal of Energy Policy and Planning Research 2021; 6 (4) :7-45
URL: http://epprjournal.ir/article-1-899-fa.html

احدزاده سجاد، دانشفرد کرم اله، معمارزاده طهران غلامرضا. طراحی الگوی نظام جبران خدمات کارکنان در صنعت آب و برق. فصلنامه پژوهش های سیاست گذاری وبرنامه ریزی انرژی 1399; 6 (4) :45-7

URL: http://epprjournal.ir/article-1-899-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پژوهش های برنامه ریزی و سیاستگذاری انرژی Journal of Energy Planning And Policy Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4509