هدف کلی این تحقیق بررسی تبلیغات تلویزیونی به عنوان ابزاری در تغییر ارزشها، باورها، نگرش و رفتارها، و ارزیابی مؤلفههای اقناعی مؤثر در تبلیغات تلویزیونی در رفتار مصرفی مخاطبان، به ویژه مصرفکنندگان انرژی است؛ و اینکه چگونه بینندگان اینگونه تبلیغات به رعایت اصلاح الگوی مصرف انرژی ترغیب میشوند. روش این تحقیق تحلیل محتوای کیفی، تحلیل اسنادی متون و ادبیات است. به این منظور، جامعه آماری مورد نظر شامل کارشناسان آموزش و ترویج بهینهسازی و بهرهوری انرژی بوده است که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و مصاحبههای نیمهساختارگرانه با ایشان صورت گرفته است. طرح تحقیق به بررسی تبلیغات میپردازد و مؤلفههای مهم تبلیغات اقناعی را که در تغییر باورها و نگرش مصرفکنندگان نقش مؤثری دارد و منجر به تغییر رفتار مصرف میشود ارائه میدهد. با توجه به یافتههای حاصل از مصاحبهها و تحلیل کیفی محتوای مروری، نتایج بیانگر آن است که عوامل مربوط به پیام، مخاطب و موقعیت بر متقاعدسازی مصرفکننده انرژی تأثیر داشته است؛ و ازجمله عوامل مؤثر اقناعی میتوان به وجود عناصر احساسی، شناختی و رفتاری پیام اشاره کرد.
Identify persuasive components of television advertising for promotion of energy efficiency (power) in the country (Iran). Quarterly Journal of Energy Policy and Planning Research 2016; 1 (1) :221-250 URL: http://epprjournal.ir/article-1-87-fa.html
روشندل اربطا نی طاهر، قیومی زهرا. شناسایی مؤلفههای اقناعی تبلیغات تلویزیونی با هدف ترویج مصرف بهینه انرژی (برق) در کشور. فصلنامه پژوهش های سیاست گذاری وبرنامه ریزی انرژی. 1394; 1 (1) :221-250