در دنیای رقابتی امروز، یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر ارتقای سطح عملکردی بنگاهها و دستیابی به مزیت رقابتی، یادگیری فناورانه است که طی آن توسعه و ارتقای محصولات و خدمات نوآورانه بنگاه امکان پذیر می شود.
یادگیری فناورانه فرایندی است که یک شخص، شرکت و یا کشور از طریق آن دانش خود را در مورد فناوری، محصولات و فرایندها بهروز ساخته و با استفاده از مهارتهای گستردهی کسب شده، میتواند کسب و کار خود را توسعه و بهبود دهد. در این مقاله، چارچوبی برای بررسی یادگیری فناورانه در بنگاههای سازنده تجهیزات برق کشور توسعه داده شده است. در این چارچوب ابعاد یادگیری فناورانه شامل محتوای یادگیری، منابع یادگیری، شیوههای یادگیری، فضای یادگیری و محیط یادگیری تعیین شده و شاخص های مرتبط با هر بعد نیز استخراج شده است. سپس تاثیر یادگیری فناورانه بر عملکرد بنگاههای مورد نظر مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش عملکرد از کارت امتیازی متوازن (BSC)، در چهار جنبه مالی، رضایت مشتریان، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد استفاده شده است.
این تحقیق یک تحقیق کاربردی بوده که در آن ترکیب رویکرد کیفی و کمی استفاده شده است. در بخش کیفی، روایی محتوایی تحقیق توسط تعدادی از خبرگان دانشگاهی و صنعت برق به دست آمده و در بخش کمی با بهره گیری از نظرات مدیران بنگاههای سازنده تجهیزات صنعت برق ، روایی سازه آن تایید شده است. در این بخش تجزیه و تحلیل نتایج براساس رویکرد حداقل مربعات جزئی و با کمک نرمافزارSmart PLS انجام گرفت. نتایج تحلیل ها نشان داد که رابطه معناداری میان یادگیری فناورانه و عملکرد بنگاهها وجود دارد، اما میزان تاثیرگذاری چندان قوی نیست که مهمترین دلیل آن بیتوجهی بنگاههای سازنده به مباحث یادگیری و رشد میباشد. همچنین نتایج تحلیل حاکی از آن است که برای تحقق موفقیتآمیز فرایند یادگیری فناورانه در بنگاههای سازنده تجهیزات صنعت برق، دو بُعد منابع یادگیری و محتوای یادگیری نقش مهمتری را ایفا مینمایند.
Bodaghi L, Pasandideh A, Shakeri A. Impact of Technological Learning on Organizational Performance: Case of Electrical Equipment Manufacturers in Iran . Quarterly Journal of Energy Policy and Planning Research 2019; 5 (2) :211-239 URL: http://epprjournal.ir/article-1-566-fa.html