[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
شناسنامه نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمار نشریه::
مقالات آخرین شماره::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..

..
a2b851df84036a7
..
:: دوره 5، شماره 2 - ( 6-1398 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 239-211 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر یادگیری فناورانه بر عملکرد سازمانی بنگاه‌ها:مطالعه موردی بنگاههای سازنده تجهیزات صنعت برق
لیلا بداغی* ، اشرف السادات پسندیده ، آرنوش شاکری
شرکت مدارگسترش فناوری اطلاعات
چکیده:   (2989 مشاهده)
در دنیای رقابتی امروز، یکی از مهم­ترین عوامل تاثیرگذار بر ارتقای سطح عملکردی بنگاه­ها و دستیابی به مزیت رقابتی، یادگیری فناورانه است که طی آن توسعه و ارتقای محصولات و خدمات نوآورانه بنگاه امکان پذیر می شود. 
یادگیری فناورانه فرایندی است که یک شخص، شرکت و یا کشور از طریق آن دانش خود را در مورد فناوری، محصولات و فرایندها به­روز ساخته و با استفاده از مهارتهای گسترده­ی کسب شده، می­تواند کسب و کار خود را توسعه و بهبود ­دهد. در این مقاله، چارچوبی برای بررسی یادگیری فناورانه در بنگاههای سازنده تجهیزات برق کشور توسعه داده شده است. در این چارچوب ابعاد یادگیری فناورانه شامل محتوای یادگیری، منابع یادگیری، شیوه­های یادگیری، فضای یادگیری و محیط یادگیری تعیین شده و شاخص های مرتبط با هر بعد نیز استخراج شده است. سپس تاثیر یادگیری فناورانه بر عملکرد بنگاههای مورد نظر مورد بررسی قرار گرفته است.  در بخش عملکرد از کارت امتیازی متوازن (BSC)، در چهار جنبه مالی، رضایت مشتریان، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد استفاده شده است.
این تحقیق یک تحقیق کاربردی بوده که در آن  ترکیب رویکرد کیفی و کمی استفاده شده است. در بخش کیفی، روایی محتوایی تحقیق توسط تعدادی از خبرگان دانشگاهی و صنعت برق  به دست آمده و در بخش کمی با بهره گیری از نظرات مدیران بنگاههای سازنده تجهیزات صنعت برق ، روایی سازه آن تایید شده است. در این بخش تجزیه و تحلیل نتایج براساس رویکرد حداقل مربعات جزئی و با کمک نرم­افزارSmart PLS انجام گرفت. نتایج تحلیل ها نشان داد که رابطه معناداری میان یادگیری فناورانه و عملکرد بنگاهها وجود دارد، اما میزان تاثیرگذاری چندان قوی نیست که مهمترین دلیل آن بی­توجهی بنگاههای سازنده به مباحث یادگیری و رشد می­باشد. همچنین نتایج تحلیل حاکی از آن است که برای تحقق موفقیت­آمیز فرایند یادگیری فناورانه در بنگاه­های سازنده تجهیزات صنعت برق، دو بُعد منابع یادگیری و محتوای یادگیری نقش مهمتری را ایفا می­نمایند.
واژه‌های کلیدی: یادگیری فناورانه، بنگاه‌های سازنده تجهیزات، عملکرد سازمانی
متن کامل [PDF 1095 kb]   (725 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/10/21 | پذیرش: 1398/3/18 | انتشار: 1398/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bodaghi L, Pasandideh A, Shakeri A. Impact of Technological Learning on Organizational Performance: Case of Electrical Equipment Manufacturers in Iran . Quarterly Journal of Energy Policy and Planning Research 2019; 5 (2) :211-239
URL: http://epprjournal.ir/article-1-566-fa.html

بداغی لیلا، پسندیده اشرف السادات، شاکری آرنوش. بررسی تأثیر یادگیری فناورانه بر عملکرد سازمانی بنگاه‌ها:مطالعه موردی بنگاههای سازنده تجهیزات صنعت برق. فصلنامه پژوهش های سیاست گذاری وبرنامه ریزی انرژی. 1398; 5 (2) :211-239

URL: http://epprjournal.ir/article-1-566-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پژوهش های برنامه ریزی و سیاستگذاری انرژی Journal of Energy Planning And Policy Research
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645