[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
شناسنامه نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمار نشریه::
مقالات آخرین شماره::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..

..
a2b851df84036a7
..
:: دوره 4، شماره 2 - ( 6-1397 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 168-131 برگشت به فهرست نسخه ها
اثرات رفاهی شوک های قیمت بنزین و نفت گاز: رویکرد داده های پانل پویا
ویدا ورهرامی* ، مجید رایج
دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (5397 مشاهده)
این مطالعه با استفاده از روش تجزیه قیمت مورک به بررسی آثار شوکهای مثبت قیمت واقعی بنزین و نفت گاز و تعیین اثرات رفاهی واقعی کردن قیمت بنزین و نفت گازطی سال­های 93-1386 در بخش حمل و نقل استان‌های اصفهان، تهران، خراسان رضوی، فارس، مازندران و خوزستان با استفاده از روش پانل دیتای پویا پرداخته است. نتایج حاکی از آن است که به لحاظ قدر مطلق تغییر مصرف بنزین، ناشی از شوک مثبت قیمت واقعی بنزین بسیار کوچک‌تر از تغییر مصرف نفت گاز ناشی از شوک مثبت قیمت واقعی نفت گاز است، حساسیت تقاضای بنزین در بلندمدت (به دلیل داشتن زمان و فرصت کافی برای تغییر سوخت و ارتقا سطح فنّاوری) نسبت به کوتاه‌مدت در بخش حمل‌ونقل استان‌های موردنظر بیشتر است اما در مورد نفت گاز به دلیل ماهیت نهاده‌ای بودن نفت گاز در بخش تولید، وضعیت فوق برقرار نیست. در کوتاه‌مدت و بلندمدت کشش قیمتی تقاضای نفت گاز از کشش قیمتی تقاضای بنزین کوچک‌تر است و حتی در بلندمدت هم مقدار کشش قیمتی بنزین ناچیز است و مصرف بنزین در اثر سیاستهای قیمتی چندان تغییر نخواهد کرد. در پایان با استفاده از سیستم تقاضای تقریباً ایده­آل و معیار رفاهی درآمد معادل تابع درآمد معادل استخراج شده و این نتیجه حاصل شد که درآمد معادل ناشی از تغییر قیمت بنزین از درآمد معادل ناشی از تغییر قیمت نفت گاز کوچک‌تر است و باید برای جبران رفاه ازدست‌رفته ناشی از افزایش قیمت نفت گاز، پرداخت بیشتری انجام داد. به‌عبارت‌دیگر با افزایش قیمت نفت گاز مردم بیشتر متضرر می­شوند وکاهش رفاه جامعه بیشتر از حالتی است که قیمت بنزین افزایش یابد.
 
واژه‌های کلیدی: بنزین، نفت گاز، حمل‌و‌نقل، درآمد معادل، تجزیه قیمت، پانل دیتا، کشش قیمتی
متن کامل [PDF 642 kb]   (1735 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/29 | پذیرش: 1396/10/8 | انتشار: 1397/9/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

varahrami V, raiej M. Welfare Effects of Gasoline and Gasoil Price Shocks: A Dynamic Panel Data Approach. Quarterly Journal of Energy Policy and Planning Research 2018; 4 (2) :131-168
URL: http://epprjournal.ir/article-1-320-fa.html

ورهرامی ویدا، رایج مجید. اثرات رفاهی شوک های قیمت بنزین و نفت گاز: رویکرد داده های پانل پویا. فصلنامه پژوهش های سیاست گذاری وبرنامه ریزی انرژی. 1397; 4 (2) :131-168

URL: http://epprjournal.ir/article-1-320-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پژوهش های برنامه ریزی و سیاستگذاری انرژی Journal of Energy Planning And Policy Research
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710