[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
شناسنامه نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمار نشریه::
مقالات آخرین شماره::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..

..
a2b851df84036a7
..
:: دوره 0، شماره 1 - ( بهار 1392 ) ::
جلد 0 شماره 1 صفحات 56-29 برگشت به فهرست نسخه ها
مسئله کارگزار-کارفرما به‌عنوان یکی از موانع بازاری در کاهش مصرف انرژی در بین خودروهای سواری مشهد
محمدحسین حسین زاده بحرینی* ، علـی‌اکبـر ناجـی میدانـی ، سعید خدیوی رفوگر
چکیده:   (18318 مشاهده)
همانطور که مشهود است، سیاست هدفمندکردن یارانه‌های انرژی و واقعی شدن قیمت حامل های انرژی، مسئولیت تنظیم مصرف انرژی یا به عبارتی بهینه سازی مصرف انرژی را به ساز و کار بازار واگذاز نموده است. این مهم پرداختن به پژوهش‌هایی که بازار مصرف انرژی را مورد بررسی قرار دهند، ضروری می سازد. یکی از موضوعات قابل بحث در بازار انرژی، موانع پیش روی بازار در افزایش کارایی مصرف انرژی است. لذا موضوعی که بیشتر مباحث این تحقیق را در بر می گیرد، بررسی یکی از این موانع با عنوان مسئله کارگزار-کارفرما می باشد. از این رو به دنبال پاسخ به این پرسش می باشیم که آیا این مسئله منجر به شکاف کارائی انرژی در میان خوردوهای سواری شهر مشهد شده است؟ برای بررسی این موضوع با استفاده از مدل پیشنهادی آژانس بین المللی انرژی، خودروهای سواری سطح شهر مشهد به سه دسته دولتی، اجاره‎ای و غیردولتی- غیراجاره‏ای (ملکی) تقسیم شده‏ و با استفاده از پرسشنامه، رفتار آنها در زمینه کاهش مصرف انرژی مورد بررسی قرار گرفته  است. نتایج نشان می‌دهند که تفاوت معناداری در رفتارهایی که منجر به کاهش مصرف انرژی می شود، مابین خودروهایی که با مسئله کارگزار-کارفرما درگیر می‌باشند در مقایسه با سایر خودروها، وجود دارد. در نتیجه، مسئله کارگزار-کارفرما به‏عنوان یکی از موانع بازاری مانع از افزایش کارایی یا به عبارت دیگر کاهش مصرف انرژی در خودروهای سواری سطح شهر مشهد می‌شود. در نهایت، این پژوهش راه‏حل‏هایی برای از بین‎بردن این موانع پیشنهاد می‌دهد.
واژه‌های کلیدی: موانع بازاری، کارایی مصرف انرژی، شکست بازار، مسئله کارگزار-کارفرما، تئوری انگیزش
متن کامل [PDF 454 kb]   (2652 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1392/12/27 | پذیرش: 1392/12/27 | انتشار: 1392/12/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosein Zade Bahreini M H, Naji A A, Khadivy Rofougar S. Examining the Principal-Agent Problem as one of the Market Barriers to Reduce Energy Consumption Between Traveler Cars in Mashhad City. Quarterly Journal of Energy Policy and Planning Research 2013; 0 (1) :29-56
URL: http://epprjournal.ir/article-1-22-fa.html

حسین زاده بحرینی محمدحسین، ناجـی میدانـی علـی‌اکبـر، خدیوی رفوگر سعید. مسئله کارگزار-کارفرما به‌عنوان یکی از موانع بازاری در کاهش مصرف انرژی در بین خودروهای سواری مشهد. فصلنامه پژوهش های سیاست گذاری وبرنامه ریزی انرژی. 1392; 0 (1) :29-56

URL: http://epprjournal.ir/article-1-22-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 0، شماره 1 - ( بهار 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پژوهش های برنامه ریزی و سیاستگذاری انرژی Journal of Energy Planning And Policy Research
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645