همانطور که مشهود است، سیاست هدفمندکردن یارانههای انرژی و واقعی شدن قیمت حامل های انرژی، مسئولیت تنظیم مصرف انرژی یا به عبارتی بهینه سازی مصرف انرژی را به ساز و کار بازار واگذاز نموده است. این مهم پرداختن به پژوهشهایی که بازار مصرف انرژی را مورد بررسی قرار دهند، ضروری می سازد. یکی از موضوعات قابل بحث در بازار انرژی، موانع پیش روی بازار در افزایش کارایی مصرف انرژی است. لذا موضوعی که بیشتر مباحث این تحقیق را در بر می گیرد، بررسی یکی از این موانع با عنوان مسئله کارگزار-کارفرما می باشد. از این رو به دنبال پاسخ به این پرسش می باشیم که آیا این مسئله منجر به شکاف کارائی انرژی در میان خوردوهای سواری شهر مشهد شده است؟ برای بررسی این موضوع با استفاده از مدل پیشنهادی آژانس بین المللی انرژی، خودروهای سواری سطح شهر مشهد به سه دسته دولتی، اجارهای و غیردولتی- غیراجارهای (ملکی) تقسیم شده و با استفاده از پرسشنامه، رفتار آنها در زمینه کاهش مصرف انرژی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهند که تفاوت معناداری در رفتارهایی که منجر به کاهش مصرف انرژی می شود، مابین خودروهایی که با مسئله کارگزار-کارفرما درگیر میباشند در مقایسه با سایر خودروها، وجود دارد. در نتیجه، مسئله کارگزار-کارفرما بهعنوان یکی از موانع بازاری مانع از افزایش کارایی یا به عبارت دیگر کاهش مصرف انرژی در خودروهای سواری سطح شهر مشهد میشود. در نهایت، این پژوهش راهحلهایی برای از بینبردن این موانع پیشنهاد میدهد.
Hosein Zade Bahreini M H, Naji A A, Khadivy Rofougar S. Examining the Principal-Agent Problem as one of the Market Barriers to Reduce Energy Consumption Between Traveler Cars in Mashhad City. Quarterly Journal of Energy Policy and Planning Research 2013; 0 (1) :29-56 URL: http://epprjournal.ir/article-1-22-fa.html
حسین زاده بحرینی محمدحسین، ناجـی میدانـی علـیاکبـر، خدیوی رفوگر سعید. مسئله کارگزار-کارفرما بهعنوان یکی از موانع بازاری در کاهش مصرف انرژی در بین خودروهای سواری مشهد. فصلنامه پژوهش های سیاست گذاری وبرنامه ریزی انرژی. 1392; 0 (1) :29-56