[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
شناسنامه نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمار نشریه::
مقالات آخرین شماره::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..

..
a2b851df84036a7
..
:: دوره 11، شماره 1 - ( 3-1404 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 25-1 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین استراتژی‌های ارتقاء CNG در سبد سوخت کشور با استفاده از مدل‌سازی پویایی‌های سیستم
معصومه زینال نژاد ، سمیه علوی*
دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی
چکیده:   (22 مشاهده)
متوسط رشد 3.1 درصدی سالیانه مصرف بنزین در دهه اخیر، سرمایه‌های ملی کشور را در ابعاد سلامت، اقتصاد و زیست‌محیطی به‌صورت جدی مورد تهدید قرار داده است. افزایش سهم سوخت CNG در سبد سوخت کشور یکی از راهکارهایی است که می‌تواند تبعات این تهدیدها را کاهش دهد. از همین روی هدف پژوهش حاضر تدوین استراتژی هایی به منظور افزایش سهم CNG در سبد سوخت کشور با بکارگیری رویکرد پویایی سیستم در نظر گرفته شده است. پس از مرور ادبیات پیشین با ابزار پویایی‌شناسی سیستم‌ها، تعداد خودروهای بنزینی و دوگانه‌سوز مدل‌سازی شده و پس از شبیه‌سازی پیوسته با نرم‌افزار ونسیم به ارزیابی تأثیر سناریوهایی همچون افزایش نسبت قیمت بنزین به قیمت CNG بر روی میزان مصرف سوخت بنزین و CNG پرداخته شده است. در این مدل‌سازی تأثیر متغیرهای مرتبط با سوخت ازجمله دسترس‌پذیری، امنیت انرژی، نسبت قیمتی، یارانه، آلاینده منتشره، رواج تکنولوژی، پیمایش و قیمت هر نوع خودرو در محاسبه جذابیت نسبی استفاده از خودروها در نظر گرفته‌شده است. شش سناریو طراحی و رفتار مدل بر اساس آنها سنجیده شد. نتایج نشان داد چهارمین سناریو یعنی " اختصاص 30 درصد از تولیدات خودروسازان داخلی به تولید خودرو دوگانه‌سوز"، برترین استراتژی به منظور افزایش سهم CNG می باشد. همچنین، نتایج تحلیل حساسیت پارامترهای برون‌زای مدل نشان می‌دهد سه پارامتر قیمت گاز طبیعی فشرده به نسبت بنزین، دسترسی به گاز طبیعی فشرده و یارانه پرداختی به بنزین بیشترین تأثیر را در تغییرات مصرف سوخت CNG دارند.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: پویایی‌شناسی سیستم‌ها، مصرف CNG، خودروهای دوگانه‌سوز، استراتژی ارتقاء CNG، سبد سوخت کشور
متن کامل [PDF 1036 kb]   (10 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/9 | پذیرش: 1404/6/10 | انتشار: 1404/7/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zeinalnezhad M, Alavi S. Developing Strategies to Promote CNG in the Country's Fuel Portfolio Using System Dynamics Modeling. Quarterly Journal of Energy Policy and Planning Research 2025; 11 (1) : 1
URL: http://epprjournal.ir/article-1-1218-fa.html

زینال نژاد معصومه، علوی سمیه. تدوین استراتژی‌های ارتقاء CNG در سبد سوخت کشور با استفاده از مدل‌سازی پویایی‌های سیستم. فصلنامه پژوهش های سیاست گذاری وبرنامه ریزی انرژی. 1404; 11 (1) :1-25

URL: http://epprjournal.ir/article-1-1218-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( 3-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پژوهش های برنامه ریزی و سیاستگذاری انرژی Journal of Energy Planning And Policy Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4722