متوسط رشد 3.1 درصدی سالیانه مصرف بنزین در دهه اخیر، سرمایههای ملی کشور را در ابعاد سلامت، اقتصاد و زیستمحیطی بهصورت جدی مورد تهدید قرار داده است. افزایش سهم سوخت CNG در سبد سوخت کشور یکی از راهکارهایی است که میتواند تبعات این تهدیدها را کاهش دهد. از همین روی هدف پژوهش حاضر تدوین استراتژی هایی به منظور افزایش سهم CNG در سبد سوخت کشور با بکارگیری رویکرد پویایی سیستم در نظر گرفته شده است. پس از مرور ادبیات پیشین با ابزار پویاییشناسی سیستمها، تعداد خودروهای بنزینی و دوگانهسوز مدلسازی شده و پس از شبیهسازی پیوسته با نرمافزار ونسیم به ارزیابی تأثیر سناریوهایی همچون افزایش نسبت قیمت بنزین به قیمت CNGبر روی میزان مصرف سوخت بنزین و CNG پرداخته شده است. در این مدلسازی تأثیر متغیرهای مرتبط با سوخت ازجمله دسترسپذیری، امنیت انرژی، نسبت قیمتی، یارانه، آلاینده منتشره، رواج تکنولوژی، پیمایش و قیمت هر نوع خودرو در محاسبه جذابیت نسبی استفاده از خودروها در نظر گرفتهشده است. شش سناریو طراحی و رفتار مدل بر اساس آنها سنجیده شد. نتایج نشان داد چهارمین سناریو یعنی " اختصاص 30 درصد از تولیدات خودروسازان داخلی به تولید خودرو دوگانهسوز"، برترین استراتژی به منظور افزایش سهم CNG می باشد. همچنین، نتایج تحلیل حساسیت پارامترهای برونزای مدل نشان میدهد سه پارامتر قیمت گاز طبیعی فشرده به نسبت بنزین، دسترسی به گاز طبیعی فشرده و یارانه پرداختی به بنزین بیشترین تأثیر را در تغییرات مصرف سوخت CNG دارند.
Zeinalnezhad M, Alavi S. Developing Strategies to Promote CNG in the Country's Fuel Portfolio Using System Dynamics Modeling. Quarterly Journal of Energy Policy and Planning Research 2025; 11 (1) : 1 URL: http://epprjournal.ir/article-1-1218-fa.html
زینال نژاد معصومه، علوی سمیه. تدوین استراتژیهای ارتقاء CNG در سبد سوخت کشور با استفاده از مدلسازی پویاییهای سیستم. فصلنامه پژوهش های سیاست گذاری وبرنامه ریزی انرژی. 1404; 11 (1) :1-25