بررسی تأثیر عوامل اجتماعی- فرهنگی بر الگوی مصرف انرژی در خانوارهای شهر یزد
|
|
|
|
چکیده: (25321 مشاهده) |
انرژی نقش اساسی در تأمین رفاه اجتماعی جوامع دارد و اصلاح الگوهای مصرف انرژی علاوه بر متعادل کنندههای قیمتی، مستلزم شناخت و اعمال متغیرهای فرهنگی و اجتماعی است که در مطالعه حاضر به نقش این شاخصها در تعدیل الگوی مصرف پرداخته میشود.
پژوهش حاضر به روش پیمایشی و پرسشنامهای انجام شد. جامعه پژوهش 383 نفر از خانوارهای شهر یزد هستند که به روش نمونهگیری خوشهای سیستماتیک مورد مصاحبه قرار گرفتند و دادهها با استفاده از نرمافزار spss و آزمونهای تفاوت میانگین، همبستگی و رگرسیون تجزیه و تحلیل شد.
خانوارهای شهر یزد دارای الگوی مصرف انرژی مناسبی هستند. رسانههای بینالمللی، تحصیلات و درآمد بالا، تجرد، اعتقادات دینی ضعیف، هنجارپذیری پایین از عواملی هستند که تأثیر منفی بر الگوی مصرف انرژی دارند. نتیجه تحلیل رگرسیونی نیز نشان میدهد که تحصیلات، رسانههای بینالمللی، محل تولد، عاطفه دینی، تعداد اعضای خانوار، سبک زندگی، آگاهی و میزان سکونت در شهر یزد از جمله متغیرهایی هستند که 30 درصد از تغییرات الگوی مصرف را تبیین میکنند.
الگوی مصرف نامناسب بیشتر ناشی از نوع سبک زندگی است تا عدم آگاهی. ترویج سبک زندگی سنتی و تغییر روند رسانههای داخلی در حوزه تبلیغات میتواند بر الگوی مصرف انرژی خانوارها تأثیر مثبتی داشته باشد |
|
واژههای کلیدی: الگوی مصرف، ارزشها، انرژی، سبک زندگی، سرمایه اجتماعی. |
|
متن کامل [PDF 3924 kb]
(9926 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1393/4/2 | پذیرش: 1393/4/2 | انتشار: 1393/4/2
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|