:: دوره 9، شماره 4 - ( 12-1402 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 84-69 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ساختار بازار بین مجتمعی پتروشیمی های اتیلن ساز بر اساس مدل کورنو
علی جوان جعفری* ، امیر کارگر ، محمدجواد فدایی
دانشگاه امام صادق(ع)
چکیده:   (514 مشاهده)
از مهم‌ترین اهداف در بازنگری ساختار بازار بین­مجتمعی در صنعت پتروشیمی ایران، ایجاد محیطی رقابتی در این بازار است. محیط رقابتی می‌تواند باعث رشد و پویایی بازار گردد. پژوهش پیش­رو، باانگیزه ارزیابی میزان رقابت بین شرکت‌های پتروشیمی کشور شامل پتروشیمی مارون، جم، امیرکبیر، تبریز، آریاساسول، بندرامام و کاویان در بازار بین مجتمعی تولیدکننده اتیلن کشور مبتنی بر داده‌های سال 1399 است. به‌منظور بهره‌گیری از مدل کورنو که برای سنجش انحصار در بازار کاربرد دارد، ابتدا با شاخص سهم بازار، شرکت‌های حاشیه‌ای و شرکت‌های راهبردی مشخص می شود. با هدف حداکثرسازی سود و حداقل سازی هزینه هر یک از شرکت ها، دستیابی به تعادل کورنو دنبال می شود. این تلاش تا رسیدن به نقطه تعادل مدل کورنو ادامه می یابد. یافته‌های پژوهش حاضر بیانگر آن است که سه  شرکت بزرگ در تولید اتیلن شامل شرکت‌های پتروشیمی جم، آریاساسول و مارون در کشور دارای سهم بازار بالاتری بوده و در بازار تعیین کننده هستند. در ادامه شاخص لرنر نیز برای این شرکت‌های پتروشیمی محاسبه شده و نشان می­دهد که شرکت پتروشیمی آریاساسول با سهم بازار قابل‌توجه و شاخص لرنر بالا از قدرت تأثیرگذاری بالایی برخوردار است. بعنوان نتیجه می‌توان گفت که تمامی شرکت‌های پتروشیمی کشور شاخص لرنر بالای5/0 داشته­اند که نشان از قدرت بالای بازار آن‌هاست. پیشنهاد مطالعه آن است که دولت می­تواند با سرمایه­گذاری و تشویق برای ورود تولیدکنندگان بیشتر در این بازار و همچنین اعمال سیاست کنترل خوراک، از درجه انحصار در این بازار بکاهد.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: بازار بین مجتمعی، قدرت بازار، مدل کورنو، رقابت، شاخص لرنر
متن کامل [PDF 889 kb]   (205 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/8/22 | پذیرش: 1402/11/6 | انتشار: 1402/12/28


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( 12-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها