:: دوره 9، شماره 4 - ( 12-1402 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 180-149 برگشت به فهرست نسخه ها
اولویت‌بندی و ارزیابی موانع ترویج خودروهای برقی در ایران: رویکرد تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP)
محمد صیادی* ، حبیب سهیلی احمدی ، کسری مقیمی
دانشگاه خوارزمی تهران
چکیده:   (1113 مشاهده)
این تحقیق با هدف شناسایی و اولویت بندی موانع ترویج خودروهای برقی در ایران انجام شده است. گام نخست تحقیق به شناسایی موانع اصلی شامل 1) موانع سمت عرضه 2) موانع زیرساختی 3) موانع سمت تقاضا 4) موانع تخریب خلاق اختصاص یافته ­است. در یک تحلیل نخبگی، موانع شناسایی شده برای بازبینی در اختیار کارشناسان شرکت­های حوزه خودرو احتراق داخلی و خودروی برقی قرار گرفت. پس از بازبینی موانع، معیارهای اصلی به همراه 23 زیرمعیار اولویت­بندی شدند. برای اولویت­بندی موانع از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی باکلی از طریق مقایسات زوجی بین موانع با کمک پرسشنامه آنلاین استفاده شده است. پرسشنامه تحقیق توسط جمعی از خبرگان فعال در بخش­های مختلف صنعت، دانشگاه و نهادهای دولتی ذیربط، تکمیل شده است. نتایج حاصل نشان می­دهد، از میان 4 مانع اصلی، موانع زیرساختی با وزن 0.31 در رتبه اول، موانع تخریب خلاق با وزن 0.29 در رتبه دوم، موانع سمت عرضه با وزن 0.25 در رتبه سوم و موانع سمت تقاضا با وزن 0.15 در رتبه چهارم قرار دارند. همچنین از بین 23 زیرمعیار، زیرمعیار در دسترس نبودن زیرساخت شارژ عمومی (کم­توان و پرتوان) با وزن 0.136 در رتبه اول، گسترده نبودن زیرساخت شارژ خانگی/ تجاری با وزن 0.074 در رتبه دوم و پرداخت یارانه چشمگیر به سوخت­های فسیلی با وزن 0.064 در رتبه سوم قرار دارند.
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: خودروی برقی، تحلیل سلسله مراتبی فازی، تخریب خلاق، اولویت‌بندی
متن کامل [PDF 2792 kb]   (351 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/5 | پذیرش: 1402/9/5 | انتشار: 1403/1/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( 12-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها