Quarterly Journal of Energy Policy and Planning Research
فصلنامه پژوهش های سیاست گذاری وبرنامه ریزی انرژی
Journal of Energy Planning And Policy Research
Literature & Humanities
http://epprjournal.ir
1
admin
2538-2276
2538-2276
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1399
2
1
gregorian
2020
5
1
6
1
online
1
fulltext
fa
عوامل موثر بر تمایل به پرداخت مصرف کنندگان برای خودروهای برقی در کشور
Factors Affecting the Willingness of Consumers to Pay for Electric Cars in the Country
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">افزایش آلودگی زیست محیطی ناشی از سوخت خودروها و محدودیت منابع سوخت های فسیلی موجب شده تا گرایش به سمت تولید خودروهای برقی بیشتر شود. در ایران استفاده از خودروهای برقی نیاز به مطالعه بیشتری در زمینه عرضه و تقاضای این محصول داشته و فارغ از بحث عرضه، استفاده از خودروهای برقی نیاز به درک بهتر از نیازها، خواسته ها و سلایق مصرف کنندگان را نیز دارد. در این پژوهش از رویکرد یکپارچه، که حاصل ترکیب روش تجربه انتخاب با مدل عامل بنیان می باشد، به مدلسازی و شبیه سازی تمایلات مصرف کنندگان پرداخته شده است. جامعه آماری در این پژوهش، کلیه دارندگان گواهینامه رانندگی در کشور است. با روش نمونه گیری تصادفی، داده ها با پرسشنامه ایی شامل هشت مجموعه انتخاب از 412 نمونه گردآوری شدند. جهت تحلیل داده ها از مدل لاجیت شرطی و شبیه سازی استفاده شده است. نتایج رویکرد یکپارچه، نشان می دهد که مشوق های دولتی بیش از سایر ویژگی های خودروی برقی بر تمایل به استفاده از آن تاثیر گذار است. همچنین ویژگی های قیمت، سرعت و مدت زمان شارژ در اولویت های بعدی مصرف کنندگان قرار دارد. توجه به ویژگی های فوق می تواند به سیاستگذاران و تولیدکنندگان خودرو در زمینه بکارگیری ویژگی های جدید و یا بهتری نسبت به گذشته، کمک کند.</div>
<div style="text-align: justify;">Increasing environmental pollution from fuel vehicle and limited fossil fuel resources have increased tendency to produce electric vehicles. In Iran, the use of electric vehicles requires further study in the field of supply and demand for this product. Regardless of the supply issue, the use of electric vehicles requires a better understanding of the needs, wants and tastes of consumers. In this paper, from an integrated approach, which is the result of combining the method of choice experience with the agent based model, the modeling and simulation of consumer tendencies is discussed. The statistical population in this study is all drivers with a driver's license in the country. By random sampling, the data were collected with a questionnaire consisting of eight selection sets of 412 samples. Conditional Logit model and simulation have been used to analyze the data. The results of the integrated approach show that government incentives affect the willingness to use electric vehicles more than other features. Also, the features of price, speed and charging time are among the next priorities of consumers. Paying attention to the above features can help policymakers and car manufacturers to use new or better features than in the past.</div>
روش تجربه انتخاب, مدل عامل بنیان, قیمت گذاری رفتاری, شبیه سازی, خودروی برقی
Choice Experience Method, Agent Based Model, Behavioral Pricing, Simulation, Electric Car
195
227
http://epprjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-867-1&slc_lang=fa&sid=1
Elham
Allahmoradi
الهام
اله مرادی
e_allahmoradi@pgre.iust.ac.ir
10031947532846004139
10031947532846004139
No
Iran University of Science & Technology
دانشگاه علم و صنعت ایران
Saeed
Mirzamohammadi
سعید
میرزامحمدی
mirzamohammadi@iust.ac.ir
10031947532846004140
10031947532846004140
Yes
Iran University of Science & Technology
دانشگاه علم و صنعت ایران
Ali
Bonyadi Naeini
علی
بنیادی نائینی
bonyadi@iust.ac.ir
10031947532846004141
10031947532846004141
No
Iran University of Science & Technology
دانشگاه علم و صنعت ایران
Ali
Maleki
علی
ملکی
a.maleki@sharif.edu
10031947532846004142
10031947532846004142
No
Sharif University of Technology
دانشگاه صنعتی شریف