Quarterly Journal of Energy Policy and Planning Research
فصلنامه پژوهش های سیاست گذاری وبرنامه ریزی انرژی
Journal of Energy Planning And Policy Research
Literature & Humanities
http://epprjournal.ir
1
admin
2538-2276
2538-2276
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1398
6
1
gregorian
2019
9
1
5
2
online
1
fulltext
fa
طراحی شبکه و برنامه ریزی زنجیره تامین پویای یکپارچه سوخت زیستی هیدروکربن پیشرفته و پالایشگاه های نفت با لحاظ کردن جریان های مالی
An Integrated Hydrocarbon Biofuel and Petroleum Supply Chain: Designing and Planning a Dynamic Supply Chain Network
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
یکی از چالش­های اصلی توسعه صنعت انرژی زیستی هزینه زنجیره تامین زیست توده ناشی از تولید ناکارای انرژی زیستی از فیداستاک­های زیست توده با محتوای انرژی پایین، هزینه­های بالای لجستیک تولید، پردازش و حمل ­­و­ نقل زیست توده است. نکته قابل توجه دیگر این است که پیکربندی زنجیره تامین سوخت زیستی می­تواند ثابت نبوده و به مرور زمان تکامل یابد. با افزایش استقبال از سوخت­های زیستی و مشوق­ها، افزایش ظرفیت و ارتقای تکنولوژی در زنجیره تامین­های موجود سوخت زیستی مطلوب خواهد بود. براین اساس، در این پژوهش دو راهکار عمده برای تخفیف چالش­های مذکور پیشنهاد می­شود. از یک سو، براساس تکنولوژی ارائه شده توسط دپارتمان انرژی ایالات متحده، سوخت زیستی هیدروکربن پیشرفته را می­توان با استفاده از ایجاد واحدهای ارتقادهی در پالایشگاه­های نفت موجود و از طریق ارتقای محصولات میانی به محصولات نهایی (مانند بنزین، دیزل و سوخت جت) تولید نمود و از زیرساخت­های موجود پالایشگاه­های نفت جهت توزیع آن استفاده نمود که با توجه به هزینه­های بالای سرمایه­گذاری مربوط به پالایشگاه­های زیستی در زنجیره­تامین سوخت زیستی و با توجه به حذف بخش بزرگی از هزینه حمل و نقل به این دلیل که حمل و نقل از طریق خطوط لوله موجود انجام می­شود، صرفه­جویی­های قابل ملاحظه بزرگی در هزینه­های سرمایه­گذاری و کل هزینه­های سالانه ایجاد می­شود و در عین حال سودآوری بالاتری از فروش محصولات نهایی جدید حاصل می­شود. از سوی دیگر، با اعمال نمودن طراحی شبکه زنجیره تامین پویا، دو دوره زمانی استراتژیک و تاکتیکی در مدلسازی در نظر گرفته شده که در آن امکان افزایش ظرفیت تسهیلات و فعال شدن تسهیلات در هر دوره زمانی استراتژیک وجود دارد. همچنین در پژوهش حاضر، علاوه بر جریان فیزیکی، بهینه­سازی جریان مالی نیز لحاظ شده و ماکزیمم­سازی تابع هدف کارایی برای طراحی و برنامه­ریزی زنجیره تامین سوخت زیستی پیشنهاد شده است. به منظور صحت­سنجی عملکرد مدل توسعه داده شده، مدل پیشنهادی را برای طراحی یک مطالعه موردی در ایران به کار برده و نتایج محاسباتی ارائه شده است.
One of the main challenges of bioenergy sector development is the cost of biomass supply chain resulted from inefficient bioenergy production from low energy content biomass feedstocks, high logistics costs of biomass production, handling and transportation. Another main aspect to be considered is that the configuration of a biofuel supply chain can be dynamic which evolve over time. Growing demand and increasing of biofuel related incentives, promote considering the assumptions of capacity expansion and evolution in the biofuel production technologies in the existing biofuel supply chains. Accordingly, two approaches are proposed in this research to reduce the mentioned challenges. On the one hand, according to the proposed technology by the U.S. Department of Energy, advanced hydrocarbon biofuel can be achieved by using upgrading units in existing refinery to upgrade biointermediates into final products (e.g. gasoline, diesel and jet fuel) integrated with existing petroleum refineries which can be a good opportunity to use existing infrastructures of petroleum refineries. To be more specific, regarding significant amounts of biorefineries investment costs, taking advantage of refinery units and pipelines leads to saving considerable amounts of investment and annual costs and also achieving more profit from selling new final products. On the other hand, in order to apply dynamic supply chain network design, strategic and tactical time periods are considered, in which the revision of design decisions, such as facilities number, location, and capacity, can occurs at the beginning of each strategic time period. Moreover, in this research, besides of physical flow, optimization of financial flow is considered and maximization of efficiency objective function to optimal design and planning of biofuel supply chain is proposed. In order to investigate the performance of the proposed model a case study is developed for bioethanol supply chain located in Iran and computational results are presented.
زنجیره تامین سوخت زیستی, زیست توده لیگنوسلولزیک, سوخت زیستی هیدروکربن پیشرفته, جریان مالی زنجیره تامین
Biofuel Supply Chain, Lignocellulosic Biomass, Advanced Hydrocarbon Biofuel, financial flow planning
97
143
http://epprjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-726-1&slc_lang=fa&sid=1
Samira
Bairamzadeh
سمیرا
بایرام زاده
samira_bairamzadeh@yahoo.com
10031947532846003581
10031947532846003581
Yes
iran university of science and technology
دانشگاه علم و صنعت ایران
Mohammad
Saidi-Mehrabad
محمد
سعیدی مهرآباد
mehrabad@iust.ac.ir
10031947532846003582
10031947532846003582
No
iran university of science and technology
دانشگاه علم و صنعت ایران