@ARTICLE{Ranjpour, author = {Hamidi Razi, Davoud and Ranjpour, Reza and Motafakker-Azad, Mohammad-Ali and }, title = {Energy Literacy: Case of Iran’s Northwestern Academic Community}, volume = {5}, number = {4}, abstract ={یکی از راهبردهای مؤثر برای اصلاح الگوی مصرف انرژی، ارتقاء سواد انرژی و توانمندسازی شهروندان برای اتخاذ رفتارهای انرژی‌اندوز می‌باشد. هدف این پژوهش بررسی وضعیت سواد انرژی جامعه دانشگاهی شمال غرب کشور و مدلسازی عوامل مؤثر بر آن با تأکید بر اثر متغیر سواد اقتصادی و مالی است. بدین منظور با استفاده از رویکرد پیمایش و ابزار پرسشنامه، شاخص سواد اقتصادی و مالی و شاخص سواد انرژی (در سه بعد شناختی، احساسی و رفتاری) سنجیده شد و سپس توسط مدل‌های اقتصادسنجی سانسور شده و تخمین‌زن توبیت، مدل تجربی پژوهش مورد برازش قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کارمندان و اساتید دانشگاه‌های مراکز سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل بود که پس از نمونه‌گیری در نهایت 500 پرسشنامه‌ تکمیل و مورد تحلیل قرار گرفت. طبق نتایج سواد اقتصادی و مالی تأثیر مثبت و معنادار بر دو بعد شناختی (دانشی) و احساسی سواد انرژی داشته و در مقابل بر بعد رفتاری سواد انرژی تأثیر معنادار ندارد. همچنین سطح تحصیلات نیز تأثیر مثبت و معنادار بر دو بعد دانشی و احساسی سواد انرژی داشته و بر بعد رفتاری سواد انرژی تأثیر معنادار ندارد. بنابراین فرضیه شکاف کارایی انرژی در بین نمونه آماری پژوهش تأیید می‌شود. سطح درآمد خانوارها نیز تأثیر منفی و معنادار بر سواد شناختی انرژی دارد و با افزایش مساحت زیربنای خانه، انجام رفتارهای انرژی‌اندوز کاهش می‌یابد. }, URL = {http://epprjournal.ir/article-1-727-fa.html}, eprint = {http://epprjournal.ir/article-1-727-fa.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Energy Policy and Planning Research}, doi = {}, year = {2019} }