:: دوره 6، شماره 3 - ( 9-1399 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 219-187 برگشت به فهرست نسخه ها
توسعه منابع انسانی با روش ارشادی (منتورینگ): مطالعه موردی شرکت مدیریت شبکه برق ایران
محمدرضا کوثریه* ، عبدالرحیم نوه ابراهیم ، بیژن عبدالهی
شرکت مدیریت شبکه برق ایران
چکیده:   (3451 مشاهده)
هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی الگوی روش ارشادی(منتورینگ) در شرکت مدیریت شبکه برق ایران است. این پژوهش با رویکرد کیفی انجام شده است. مشارکت کنندگان در این پژوهش 18  نفر از مدیران شرکت مدیریت شبکه برق ایران می باشندکه در حوزه فنی، مهندسی و منابع انسانی فعال هستند و از طریق نمونه گیری هدفمند و قاعده اشباع نظری، در پژوهش شرکت کردند. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری و روایی سوالات مصاحبه با روش شاخص نسبت روایی محتوایی (CVR) و اعمال نظرات پنج نفر از متخصصان، صاحبنظران مدیریت و تمام مشارکت کنندگان در پژوهش انجام شد. روش تحلیل داده ها، تحلیل محتوای استقرایی با استفاده از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و انتخابی است. یافته های پژوهش حاکی از شناسایی سه مقوله توسعه فردی، توسعه سازمانی و توسعه ارتباطی است که هر کدام از این ها دارای چند مولفه می باشند. در مقوله توسعه فردی، مولفه های دانش، شخصیت و شغل، در مقوله توسعه سازمانی، مولفه های مدیریت، انگیزش و منابع انسانی و در مقوله توسعه ارتباطی، مولفه مشتریان/ ذی نفعان، شناسایی شدند. نتایج تحقیق نشان داد مدیریت، شخصیت و شغل، مهم ترین مولفه ها و سه وجه هرم روش ارشادی(منتورینگ)در شرکت هستند. روش ارشادی(منتورینگ) موثر، وابسته به عواملی مانند نگرش مدیریت ارشد، نحوه سازماندهی، هدایت، نظارت امور و توجه به مولفه شخصیت و شغل می باشد.
واژه‌های کلیدی: روش ارشادی(منتورینگ)، توسعه فردی، توسعه سازمانی، توسعه ارتباطی، مدیریت شبکه برق.
متن کامل [PDF 781 kb]   (1688 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/13 | پذیرش: 1399/8/17 | انتشار: 1399/9/5


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( 9-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها