کارآفرینی خط مشی: مطالعه موردی شرکت تولید برق حرارتی
|
فرشته باقری* ، رحمت الله قلی پور سوته ، قنبر محمدی الیاسی ، فتاح شریف زاده |
شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی |
|
چکیده: (2997 مشاهده) |
یکی از الزامات توسعه و پیشرفت جوامع و سازمان ها نوآوری، تغییر و تحول در سیاست ها و خطمشیها و استفاده از مدل های خلاقانه در تصمیم گیری ها است. برای تحقق این هدف، سازمان ها باید در پی کشف فرصت ها و شناسایی راهحلها و احتمال های جدید بوده و نوآوری را در تصمیم ها به کار گیرند. چگونگی شناسایی این فرصتها و استفاده از آنها همواره دغدغه خطمشی گذاران بوده و تلاشهایی در زمینه آن انجام شده، اما مدل جامعی که در کشور ما بتواند در یک سازمان دولتی منجر به تصمیم گیری کارآفرینانه شود تاکنون ارائه نشده است. بنابراین در صدد برآمدیم تا ابعاد، عوامل و عناصر موثر بر کارآفرینی خطمشی را در فرایند خطمشی گذاری تولید برق حرارتی شناسایی و مدل مناسبی برای کارآفرینی خطمشی برای این حوزه ارائه نمائیم. برای تحقق این هدف، پژوهشی بنیادی و مبتنی بر روش ترکیبی اکتشافی انجام شد. بدین منظور در بخش کیفی با 18 نفر از صاحبنظران حوزه تولید برق که از طریق روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند، مصاحبههایی انجام شد. در فرایند مصاحبه 244 کد باز، 84 کد گزینشی و 16 مؤلفه اصلی شناسایی شده و مدل کارآفرینی خطمشی در سه بعد زمینه ای، ساختاری و رفتاری ارائه شد. در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه و پس از سنجش روایی محتوایی آن، براساس نتایج آزمون تی تک نمونه ای تاثیر مؤلفههای شناسایی شده در بخش کیفی بر کارآفرینی خطمشی تائید و مؤلفهها براساس آزمون فریدمن رتبه بندی شدند. |
|
واژههای کلیدی: خط مشی عمومی، کارآفرینی خط مشی، کارآفرینان خط مشی، تحلیل مضمون |
|
متن کامل [PDF 648 kb]
(892 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/6/23 | پذیرش: 1399/8/1 | انتشار: 1399/9/5
|
|
|
|