یکی از دلایل اصلی پیشرفت سریع فناوری در کشورهای صنعتی، توجه به فرایند تجاریسازی نتایج تحقیقات داخلی آن کشورها بوده است. در این کشورها، ایجاد ارزش افزوده اقتصادی از طریق مدیریت تحقیق و توسعه، خلق درونزای فناوری، تکمیل چرخه تحقیقات تا بازار و تجاریسازی میباشد. از این رو، چالش روزافزون رقابت در اقتصاد جهانی،کشورها را وادار به بازبینی رویکردهای خود در توسعه اقتصادی کرده و باید گفت امروزه بنای اصلی مزیت رقابتی و توسعه اقتصادی، کارآفرینی و توسعه کسب وکارهای دانشبنیان و نوآور است. یکی از حوزههای بازبینی و اصلاح امور، در زمینه مصرف انرژی میباشد. در سالهای اخیر، حمایت از گسترش استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در ایران مورد تاکید قرار گرفته است، زیرا تا زمانی که نفت، گاز طبیعی و زغالسنگ روشهای اصلی برای تامین انرژی امروز محسوب شوند، این منابع جوابگوی نیازهای آینده نخواهند بود. بنابراین، بهترین روش برای حل مشکل انرژی، جلوگیری از تغییرات آب و هوایی و کاهش انتشار دی اکسید کربن، سرمایهگذاری عظیم در منابع انرژی تجدیدپذیر بر حسب مبانی تحقیقات و توسعه خواهد بود. با توجه به موارد بیانشده، این مساله پژوهشی مطرح میشود که برای موفقیت در تجاریسازی و درآمدزایی از طرح انرژیهای تجدیدپذیر توجه به چه شاخصهایی از اهمیت برخوردار است. برای پاسخ به این سؤال، از روش تحقیق کیفی و ابزار مصاحبه برای گردآوری اطلاعات از شرکتهای فعال در این حوزه استفاده شد. با مصاحبه با خبرگان و متخصصان فعال در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر، این نتیجه حاصل شد که مقولههای ضرورت اجتماعی، مشتریان بدعتجو ، تمایل نسبت به ایدههای کارآفرینانه، بازارسنجی به عنوان شرایط علّی بر تجاریسازی طرحهای انرژی تجدیدپذیر تاثیر دارد و با در نظر گرفتن شرایط مداخلهگر و زمینهای با راهبردهایی همچون ترغیب مشتری، عوامل تجاریسازی، ارائه ارزش پیشنهادی و رشد نوآورانه، ایجاد جریان درآمدی از انرژیهای تجدیدپذیر میسر میشود.
Zarifi S F, Moosakhani M, Azar A, Alvani S M. Commercialization of Entrepreneurial Ideas in the Renewable Energy Industry. Quarterly Journal of Energy Policy and Planning Research 2018; 4 (1) :193-219 URL: http://epprjournal.ir/article-1-284-fa.html