:: دوره 2، شماره 4 - ( فصلنامه پژوهش‌های سیاستگذاری و برنامه‌ریزی انرژی 1395 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 95-75 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر بر ایجاد پدیده شلاق چرمی در زنجیره تأمین: مطالعه موردی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قزوین
صادق عابدی*، بهاره عریانی
گروه مدیریت صنعتی، قزوین
چکیده:   (5173 مشاهده)

شلاق چرمی یکی از مسائل مهم مدیریتی در مدیریت زنجیره تأمین است و به‌ افزایش نوسان تقاضای آخرین سطح مشتری در زنجیره تأمین با حرکت در مراحل زنجیره اشاره دارد. با توجه به مشکلات پیش‌روی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قزوین همچون نداشتن دید از تقاضای نهایی، نداشتن پشتیبانی مؤثر، تأخیر در زمان تحویل کالا، هزینه بالای سفارش، سفارش‌دهی تصادفی، قیمت‌گذاری نامناسب و...، هدف اصلی مقاله حاضر بررسی عوامل مؤثر بر بروز شلاق چرمی در زنجیره تأمین این شرکت با استفاده از تکنیک تصمیم‌گیری گروهی دلفی فازی می‌باشد. به استناد نتایج مطالعه، 9 عامل اصلی اثرگذار را می‌توان در چهار گروه عوامل تقاضا؛ سفارشات؛ نوسان در قیمت‌ها و عوامل اطلاعاتی جای داد. در نهایت نیز راهکارهای متناظر با هر یک عوامل ارایه شد.

واژه‌های کلیدی: شلاق چرمی، زنجیره تأمین، دلفی فازی، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قزوین
متن کامل [PDF 721 kb]   (5170 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/12 | پذیرش: 1396/4/12 | انتشار: 1396/4/12


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( فصلنامه پژوهش‌های سیاستگذاری و برنامه‌ریزی انرژی 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها