:: دوره 3، شماره 7 - ( فصلنامه پژوهش‌های سیاستگذاری و برنامه‌ریزی انرژی 1396 ) ::
جلد 3 شماره 7 صفحات 171-200 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی کارآفرینی استراتژیک : مطالعه موردی وزارت نیرو
ماشااله تابع جماعت ، مرتضی موسی خانی، مهدی الوانی، علی داوری
دکترای کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین وزارت نیرو
چکیده:   (1010 مشاهده)

این مقاله به دنبال طراحی و ارائه مدلی برای ترکیب فعالیت‌های کارآفرینانه در راستای برنامه راهبردی است، یعنی ترکیبی از فرصت‌های کارآفرینی و مزیت‌های رقابتی که مورد مطالعه آن وزارت نیرو می‌باشد. این تحقیق،  با بررسی فعالیت‌های راهبردی کارآفرینانه در وزارت نیرو در دهه‌های گذشته و مصاحبه با مدیران و مسئولان آن و استخراج تجارب آنان با استفاده از روش تحقیق بنیادی به دنبال طراحی مدلی برای کارآفرینی راهبردی در وزارت نیرو است. روش تحقیق در این مقاله روش کیفی می‌باشد که با استفاده از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، براساس مدل پارادیمی، نسبت به تعیین شرایط علی، مقوله اصلی، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر، راهبردها و نتایج اقدام شده است. براساس نتایج مدل کارآفرینی راهبردی وزارت نیرو، شرایط علی شامل قابلیت‌های کارآفرینانه سازمانی، قابلیت‌های کارآفرینانه منابع انسانی، وجود و تشخیص فرصت‌های کارآفرینی،  شرایط زمینه‌ای شامل ساختار و فرآیندها، فرهنگ سازمانی، بودجه و تأمین منابع، سبک مدیریت و رهبری، شرایط مداخله‌گر شامل شرایط محیط خارجی، مقوله اصلی شامل برنامه‌ریزی راهبردی کارآفرینانه، راهبردها شامل بهره‌برداری از فرصت‌ها و برنامه عملیاتی و پیامدها شامل نتایج اجرایی و راهبردی می‌باشد.
 

واژه‌های کلیدی: مدل کارآفرینی استراتژیک، وزارت نیرو، تحقیق بنیادی، مدل پارادایمی
متن کامل [PDF 788 kb]   (737 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۹


XML   English Abstract   Print



دوره 3، شماره 7 - ( فصلنامه پژوهش‌های سیاستگذاری و برنامه‌ریزی انرژی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها