:: دوره 10، شماره 1 - ( 3-1403 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 31-1 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه مصرف‌کنندگان انرژی در مورد موانع استفاده از صفحات فتوولتائیک و آبگرمکن‌های خورشیدی در ساختمان‌ها
محمد کاظمی ، عالیه کاظمی*
استاد مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (750 مشاهده)
تقریباً 34 درصد از مصرف انرژی کل کشور و 24 درصد از انتشار دی­ اکسیدکربن متعلق به بخش ساختمان است. استفاده از تکنولوژی­ های مرتبط با انرژی­ های تجدیدپذیر همچون صفحات فتوولتائیک و آبگرمکن­ های خورشیدی، با نتایج بسیار مثبت همچون کاهش مصرف انرژی در بلند مدت و ایجاد محیطی سالم­تر و با کیفیت بهتر برای زندگی و کار، همراه است؛ اما موانع مختلف خصوصاً موانع رفتاری از بکارگیری آنها جلوگیری می ­کنند. در این پژوهش، به بررسی موانع و راهکارهای رفتاری موجود برای خرید صفحات فتوولتائیک و آبگرمکن ­های خورشیدی براساس نظر مصرف ­کنندگان، پرداخته شده است. برای تحقق این هدف از محتوای پرسشنامه تحقیق دیویدسون و دیگران استفاده شده است و 61 فروشنده از مغازه ­های میدان اول صادقیه تا میدان پونک تهران به این محتوا امتیاز داده ­اند. از مقیاس لیکرت هفت مرحله ­ای برای امتیازدهی استفاده شده است و بر اساس اندازه ­گیری پایایی همسانی درونی و تحلیل عاملی Q، موانع موجود تعیین شده ­اند. بر اساس فراوانی پاسخ­ دهندگان و محتواها، دیدگاه ­های مصرف ­کنندگان انرژی ساختمان، تعریف شده ­اندکه به آموزش، ایجاد انگیزه، تغییر سبک زندگی، اعتمادسازی و اطلاع ­رسانی در این زمینه اشاره دارند. یافته­ ها نشان داد افزایش آگاهی و تمایل افراد جامعه از طریق توسعه مفاد آموزشی، تبلیغات، اطلاع­ رسانی و حمایت دولت، باعث افزایش بکارگیری صفحات فتوولتائیک و آبگرمکن ­های خورشیدی  در ساختمان ­ها می ­شود.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: صفحات فتوولتائیک، آبگرمکن‌های خورشیدی، سبک زندگی، فرهنگ، آموزش
متن کامل [PDF 1635 kb]   (206 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/8/10 | پذیرش: 1403/1/22 | انتشار: 1403/3/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها