تقریباً 34 درصد از مصرف انرژی کل کشور و 24 درصد از انتشار دی اکسیدکربن متعلق به بخش ساختمان است. استفاده از تکنولوژی های مرتبط با انرژی های تجدیدپذیر همچون صفحات فتوولتائیک و آبگرمکن های خورشیدی، با نتایج بسیار مثبت همچون کاهش مصرف انرژی در بلند مدت و ایجاد محیطی سالمتر و با کیفیت بهتر برای زندگی و کار، همراه است؛ اما موانع مختلف خصوصاً موانع رفتاری از بکارگیری آنها جلوگیری می کنند. در این پژوهش، به بررسی موانع و راهکارهای رفتاری موجود برای خرید صفحات فتوولتائیک و آبگرمکن های خورشیدی براساس نظر مصرف کنندگان، پرداخته شده است. برای تحقق این هدف از محتوای پرسشنامه تحقیق دیویدسون و دیگران استفاده شده است و 61 فروشنده از مغازه های میدان اول صادقیه تا میدان پونک تهران به این محتوا امتیاز داده اند. از مقیاس لیکرت هفت مرحله ای برای امتیازدهی استفاده شده است و بر اساس اندازه گیری پایایی همسانی درونی و تحلیل عاملی Q، موانع موجود تعیین شده اند. بر اساس فراوانی پاسخ دهندگان و محتواها، دیدگاه های مصرف کنندگان انرژی ساختمان، تعریف شده اندکه به آموزش، ایجاد انگیزه، تغییر سبک زندگی، اعتمادسازی و اطلاع رسانی در این زمینه اشاره دارند. یافته ها نشان داد افزایش آگاهی و تمایل افراد جامعه از طریق توسعه مفاد آموزشی، تبلیغات، اطلاع رسانی و حمایت دولت، باعث افزایش بکارگیری صفحات فتوولتائیک و آبگرمکن های خورشیدی در ساختمان ها می شود.